3 goede redenen voor een mobile friendly website

16 apr 2015

Dat veel mensen websites bezoeken met een smartphone of tablet is niets nieuws. Toch hebben veel bedrijven nog geen mobile-friendly website. Een gemiste kans, daarom 5 goede redenen om toch snel voor een mobile friendly website te gaan.

3 goede redenen voor een mobile friendly website

Dat veel mensen websites bezoeken met een smartphone of tablet is niets nieuws. Toch hebben veel bedrijven nog geen mobile-friendly website. Een gemiste kans, daarom 5 goede redenen om toch snel voor een mobile friendly website te gaan.

1. Google geeft mobile friendly websites een hogere ranking

Google is groot voorstander van websites die op ieder apparaat op een goede wijze informatie tonen. Mobile-friendliness zoals ze dat zelf noemen is een belangrijk aspect, helemaal vanaf 21 april, want dan gaat Google het meenemen als factor van betekenis in de ranking van sites bij "mobile searches". Goede kans dat de concurrent, die wel een mobile friendly website heeft, hoger in de zoekresultaten komt. Even controleren of je website mobile friendly is kan via een eenvoudige tool van Google.

2. Steeds meer mobiel bezoek

Het gebruik van smartphones en tablets neemt nog steeds toe, zeker het aandeel in websitebezoeken is nog altijd stijgend. Dat komt ook door de brede beschikbaarheid van smartphones met een groot beeldscherm. Ook veranderd het verwachtingspatroon bij bezoekers, een website die niet prettig werkt op een smartphone is geen positieve eerste kennismaking met een bedrijf of (web)winkel.

3. Mobile friendly = scherpere keuzes

Onze ervaring is dat als schermruimte beperkter is er beter na wordt gedacht over wat echt belangrijk is qua content. Ook zal de hierarchie in de content en navigatie meer aandacht krijgen bij de opbouw van de website. Niet voor niets ontwikkelen veel webbouwers "mobile first", want het zet je aan tot nadenken en het maken van scherpe keuzes. Focus, dat is niet alleen goed voor een goede mobiele website, het helpt ook bij de business.

4. Snelheid

Mobile frienly websites zijn vaak beter geoptimaliseerd voor snelheid. De snelheid van een website is ook een factor van betekenis in termen van Google ranking. Dat is niet voor niets, want niet iedereen heeft overal een razendsnelle Wifi of 4G verbinding, bovendien is een dataintensieve webpagina ook een aanslag op de databundel van een mobiele gebruiker. Klinkt als een detail, maar snelle sites worden vaak beter gewaardeerd.

5. Mobile friendly beter dan mobiele website

Enkele jaren geleden was het populair om naast een website ook een aparte mobiele website te hebben. Dat leek logisch in die tijd, maar de way to go is nu echt 1 website voor alle devices, een mobile friendly website gebaseerd op responsive design en techniek. Bezoekers kregen met mobiele websites vaak en slap aftreksel van de "volledige" of "desktop" website. Ook ging men er vanuit dat iemand op een mobiel apparaat onderweg was, terwijl uit onderzoek juist blijkt dat veel mobiele devices juist ook vanaf kantoor of vanaf de bank thuis werden gebruik om websites te bezoeken. Vaak was er sprake van dubbele content en waren links vanuit email nieuwsbrieven gericht op de volledige website. Onnodig ingewikkeld en bovendien verre van ideaal bij het optimaliseren van je vindbaarheid in Google.

Veel websites zijn in no-time om te bouwen naar een mobile-friendly versie, soms is het weliswaar ook tijd voor een volledig redesign, maar mobile friendly betekent niet per definitie een enorme investering. Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat het je kost als je niets doet, want dat is ook een keuze, maar geen aanrader!

Martijn van Pelt

Martijn van Pelt


Martijn blogt graag op het snijvlak van techniek en business. Naast algemeen directeur van Interpulse, is hij ook columnist voor het blad IntoBusiness.