Column: ICT Keuzestress

26 mrt 2015

De economie trekt weer aan en dat is fijn, want dat stelt veel bedrijven en organisaties in de gelegenheid om weer te investeren en uit te breiden. De vraag is dan natuurlijk hoe men dit gaat vormgeven.

Column: ICT Keuzestress

Groei betekende vroeger automatisch meer mensen en dat betekende ook een groter kantoor, een extra verdieping of een extra vestiging. Dat is verleden tijd, niet alleen stelt technologie ons in staat om ook buiten kantoor het werk te doen, maar is het ook een optie om op basis van behoefte voorzieningen of werkplekken te huren voorzien van een goede internetverbinding. Dat klinkt mooi allemaal, maar wat voor gevolgen heeft die keuzevrijheid allemaal. Kan ieder bedrijf die keuze zomaar maken.

In de IT gaat alles naar de Cloud zo roept iedereen, IT dienstverleners voorop. Dat mag dan zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat ineens alles in één klap veranderd voor bedrijven. In mijn dagelijkse praktijk zie ik regelmatig keuzestress ontstaan. De indruk wordt gewekt dat je er niet bij hoort als je niet meteen je hele bedrijf de Cloud in slingert. Ten onrechte, want een gedegen en gefaseerde aanpak is voor veel bedrijven, zeker met enige omvang, met oude applicaties en veel historische gegevens, alsook met privacygevoelige data, veel verstandiger.

Ondernemers die te kampen hebben met ICT keuzestress stel ik graag gerust. De komende paar jaar ben je helemaal bij de tijd als je de transitie naar de Cloud stap-voor-stap gaat vormgeven. De hybride Cloud is momenteel het meest gekozen pad door bestaande organisaties, hierbij worden de voordelen van de Cloud gecombineerd met het in eigen beheer hebben van ICT infrastructuur en applicaties. Daarmee wordt werken op verschillende locaties gefaciliteerd, maar blijft een deel van de applicaties en data gewoon op de vertrouwde plek staan. Ook kunnen eerder gedane investeringen gewoon worden afgeschreven in de periode die was beoogd en is er voldoende tijd om van oude naar nieuwe applicaties over te stappen.

Met de ruimere beschikbaarheid van ICT middelen en de integratie van telefonie in de moderne werkplek, is ook een efficiëntie slag te maken. Meetings op afstand, korte vragen via instant messaging en kennis delen via een intranet, het zijn zaken die medewerkers zelf en met elkaar kunnen doen. Ook het verder automatiseren van bedrijfsprocessen kan helpen bij groei, zonder dat daar meteen extra handjes bij nodig zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat mensen overbodig worden, ze kunnen zich alleen meer gaan richten op persoonlijk contact en goede service.

De verwachtingen van klanten op het gebied van service en beschikbaarheid van informatie veranderen snel. Waar vroeger de telefonische bereikbaarheid primair was, is nu het contact via sociale media, websites en portalen een factor van betekenis. Men wil immers steeds vaker snel antwoord of zelf toegang tot informatie. Bedrijven die dit goed inrichten onderscheiden zich van de concurrentie.

Alles draait dus om de slimme inzet van technologie, dat kan prima stap-voor-stap. Geen stress!

(Deze column is ook verschenen in het zakenmagazine IntoBusiness Leiden - voorjaar 2015)
 
 
Martijn van Pelt

Martijn van Pelt


Martijn blogt graag op het snijvlak van techniek en business. Naast algemeen directeur van Interpulse, is hij ook columnist voor het blad IntoBusiness.