Disruptie en programmeerles

25 jun 2015

De technologische ontwikkelingen gaan snel, steeds sneller. Technologie is bovendien voor steeds meer mensen bereikbaar. Bedrijven die hier slim op inspelen en vaak vanuit een heel ander perspectief een markt betreden, nemen een voorsprong, vaak nog voordat iemand het door heeft. De voorbeelden zijn bekend, Uber, Tesla, AirBNB, WhatsAPP, en zo nog een hele rij.

Disruptie en programmeerles

Met veel plezier volg ik enkele van die bedrijven, vooral om ze te leren begrijpen, de visie en de drive achter het bedrijf te doorgronden. Onvermijdelijk kwam ik drie jaar geleden uit bij Elon Musk, een ondernemer die inmiddels geen introductie meer nodig heeft en na zijn successen met Paypal nu vooral bekend is van Tesla, SpaceX en SolarCity. Hij wordt wel de nieuwe Steve Jobs genoemd, onterecht denk ik, want Musk gaat vermoedelijk meer impact hebben op de wereld dan Jobs.

Twee jaar geleden besloot ik me serieus te gaan oriënteren op een Tesla, mijn leasecontract van mijn toenmalige auto liep nog even door, dus ik had alle tijd om me te verdiepen in de auto. Die exercitie bleek niet de standaard “ik zoek een leuke auto” zoektocht. Natuurlijk, de auto heeft prima looks en eigenschappen, maar dat was niet het belangrijkste, want dat had mijn toenmalige auto ook. De scherpe visie waarmee Musk met Tesla de auto-industrie wil uitdagen om sneller de transitie naar duurzame mobiliteit te maken, is ronduit inspirerend en bewonderenswaardig.

Een ander belangrijk verschil is dat de auto ontwikkeld is als een slim samenspel tussen hardware en software, waarbij de auto gedurende de levensduur steeds wordt voorzien van nieuwe mogelijkheden en feedback en wensen van berijders worden geïmplementeerd. Net als een iPad via eenvoudig toe te passen software updates. Mijn technologiehart ging sneller kloppen.

Het heeft me gaandeweg nog meer overtuigd van de schaal en snelheid van technologische ontwikkeling, die ons in staat stelt of zelfs dwingt om andere keuzes te maken. Iedere dag worden er nieuwe bedrijven gestart, wellicht uw concurrenten van morgen, die tegen lagere kosten, in minder tijd een veel beter product neerzetten. Het is dus zaak om de impact van technologie niet te ontkennen en mensen aan te nemen die om kunnen gaan met verandering of beter nog; die dit aanjagen in de organisatie. Ook is het belangrijk om gewoon dingen te proberen. Reserveer budget voor mislukking, dat werkt bevrijdend en stimuleert creativiteit.

Digitale vaardigheden klinkt als een saai vak op de middelbare school, maar hier moeten we zeker niet lichtzinnig over doen. Als ik minister van onderwijs zou zijn, dan zou ik dit per direct invoeren als verplicht onderdeel in het curriculum vanaf de kleuterschool. Net als leren programmeren.

De kosten voor technologie zullen afnemen en de toegang tot technologie wordt een gelijk speelveld. Het is dus zaak om de veerkracht en vermogen tot aanpassing te organiseren en vooral in te zetten op het slim toepassen van technologie. Daar zit een groot potentieel aan onderscheidend vermogen.

(Deze column is ook verschenen in het zakenmagazine IntoBusiness Leiden - zomer 2015)

  

Martijn van Pelt

Martijn van Pelt


Martijn blogt graag op het snijvlak van techniek en business. Naast algemeen directeur van Interpulse, is hij ook columnist voor het blad IntoBusiness.