Meer online bestedingen, slimmer bezorgen

15 sep 2014

Online bestedingen nemen toe, dat blijkt uit de recente kwartaalcijfers van het CBS. Slimmere bezorgdiensten staan op het punt van doorbreken, wat mogelijk een extra boost gaat geven de komende jaren.

Meer online bestedingen, slimmer bezorgen

Uit het recente detailhandelsonderzoek van het CBS blijkt dat postorderbedrijven en eCommerce partijen een groei hebben doorgemaakt van 10,5%. Online verkoop zit dus nog altijd flink in de lift. Blijft de vraag hoe dit zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen. Meer flexibiliteit in bezorgen lijkt nog een flinke groeikans, want diverse partijen stappen hierop in.

DHL en Zalando gaan van start net de bezorgbox (bron: Emerce), een bezorgsysteem dat bezorging aan de voordeur mogelijk maakt, zonder dat de ontvanger thuis is. Wel zo handig, want niet iedereen heeft een buurman die even enthousiast jouw zoveelste pakketje aanneemt. De proef wordt bij succes uitgebreid en het systeem is ook geschikt om pakketjes te retourneren.

SendCloud
Ook het Nederlandse SendCloud, een jonge startup met groeiambities, heeft een mooi platform voor het eenvoudiger verzenden van pakketten, zeker ook voor kleine tot middelgrote eCommerce partijen. Zij kopen groot in bij de diverse vervoerders en bieden een scherpe prijs per pakket, waarbij de gewenste vervoerder gekozen kan worden. Alles wordt online geregeld via een modern systeem, dat kan worden aangesloten op de meeste webwinkel platformen. SendCloud is momenteel druk bezig met de verdere expansie buiten Nederland


Polen voorop

Veel nieuwe ontwikkelingen op Internet komen uit de VS, waar we van gewend zijn dat men voor loopt op dit gebied. Toch is de werkelijkheid dat ook in Europa, in het bijzonder Polen veel ontwikkelingen gaande zijn. Interessant was dan ook een item in Nieuwsuur van 14 september jl. Hier werd een interessant concept getoond van een postpakkettenautomaat, een soort zelfbedieningspostkantoor voor pakketten in diverse formaten. Zeker een kijktip, want het concept wordt momenteel internationaal uitgerold en zal binnenkort ook in Nederland als proef worden toegepast.

Martijn van Pelt

Martijn van Pelt


Martijn blogt graag op het snijvlak van techniek en business. Naast algemeen directeur van Interpulse, is hij ook columnist voor het blad IntoBusiness.