4 ICT-beheerzaken waarmee je de meeste problemen oplost.

Jeroen over 4 ICT-beheerzaken waarmee je de meeste problemen oplostJeroen
3 min.

Als wij bij organisaties over de vloer komen, zijn er altijd zaken waarvan wij denken: ‘Dat kan beter.’ En dat gaat meestal om een van deze vier – relatief eenvoudig op te lossen – problemen.

4 ICT-beheerzaken waarmee je de meeste problemen oplost

1. Zwak wachtwoordbeleid

Het is ongelooflijk hoe vaak we het nog tegenkomen; voorspelbare wachtwoorden of dezelfde inloggegevens voor meerdere – zo niet: alle – applicaties. Niet doen! Gebruik een wachtwoordmanager, zoals LastPass. Zo hoef je nog maar één – ijzersterk – wachtwoord te onthouden, die je toegang geeft tot je digitale kluis. In die kluis bewaar je je wachtwoorden, maar ook je creditcardgegevens, pincodes en andere gegevens die je met niemand anders wil delen.

Wil je nog beter beveiligd zijn, schakel dan ook two-factor-authenticatie in. Je moet dan, behalve je inlognaam en wachtwoord, ook een code invoeren. Die code ontvang je op een apparaat anders dan het apparaat waar je in wilt loggen.

Gedoe? Dat valt reuze mee. In deze blog vertellen we je hoe je gemakkelijk én veilig in kunt loggen op mobiele apparaten en vanaf je vaste werkplek, zonder dat je steeds weer wachtwoorden en codes in moet vullen.

2. Verouderde software

Uit onderzoek blijkt dat 55% van alle software verouderd is. Verouderde software, applicaties die alleen nog maar werken met verouderde browsers, besturingssystemen die niet up-to-date zijn; het brengt allerlei potentiële beveiligingsrisico’s met zich mee. In bepaalde branches ben je gebonden aan software van de leverancier, dat kun je niet altijd beïnvloeden. Maar oudere versies van Microsoft Office, het gebruik van Internet Explorer en versies van Microsoft Windows die niet meer ondersteund worden, die zou je snel moeten upgraden naar nieuwe versies.

Overweeg een ‘Modern Workplace’ Innovatietraject, waarin je in een aantal duidelijke stappen transformeer je je kantoor in 13 maanden in een moderne werkplek, helemaal naar jouw wensen.

3. Verouderde hardware

Behalve verouderde software, komen we ook veel verouderde hardware tegen. Servers die al meer dan vijf jaar staan te ‘stampen’, oude computers en printers waar geen garantie meer op zit. Als er dan iets gerepareerd moet worden, is dat heel duur, maar het vormt vooral een groot risico voor de continuïteit.

We begrijpen dat in een keer je hardware vervangen een grote investering is. Maar misschien kan het ook anders. Wie weet is dit het juiste moment om van die fysieke server in je serverruimte over te stappen naar de cloud. Niks grote investering, maar maandelijkse abonnementskosten met alle flexibiliteit van dien. Ook als het gaat om computers en printers is er tegenwoordig zo’n breed aanbod, dat er vast een oplossing is die bij jouw onderneming past.

4. Een niet-zakelijke internetverbinding

Veel bedrijven gebruiken een particuliere internetverbinding. Qua snelheid kan zo’n verbinding best afdoende zijn, maar als er iets aan de hand is kun je dagen uit de lucht zijn. Zorg dat je een zakelijke verbinding hebt, met een goede SLA. Zo heb je een uptime garantie tot wel 99% per jaar en als er iets mis is – je modem is kapot of er is een storing bij de wijkcentrale – weet je dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Is de internetverbinding heel kritisch voor jouw onderneming? Overweeg dan zelfs twee internetverbindingen te nemen.

Meer weten?

Wil je eens vrijblijvend praten over wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op met mij via mijn LinkedIn-profiel of via 071 – 566 52 82. Wij zijn nieuwsgierig naar jouw organisatie en denken graag met je mee.

ICT Updates.