Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt deze website gebruik van cookies. Lees meer in ons privacy statement. Akkoord

Contactinfo

Support

  • 071 - 30 30 300
  • support@interpulse.nl

Kantoor

  • 071 - 566 52 82
  • info@interpulse.nl
  • Zoeterwoudsesingel 56
    2313 EK Leiden

Column: ICT Keuzestress

26 mrt 2015
Martijn van Pelt

Martijn van Pelt


De economie trekt weer aan en dat is fijn, want dat stelt veel bedrijven en organisaties in de gelegenheid om weer te investeren en uit te breiden. De vraag is dan natuurlijk hoe men dit gaat vormgeven.

Column: ICT Keuzestress

Groei betekende vroeger automatisch meer mensen en dat betekende ook een groter kantoor, een extra verdieping of een extra vestiging. Dat is verleden tijd, niet alleen stelt technologie ons in staat om ook buiten kantoor het werk te doen, maar is het ook een optie om op basis van behoefte voorzieningen of werkplekken te huren voorzien van een goede internetverbinding. Dat klinkt mooi allemaal, maar wat voor gevolgen heeft die keuzevrijheid allemaal. Kan ieder bedrijf die keuze zomaar maken.

In de IT gaat alles naar de Cloud zo roept iedereen, IT dienstverleners voorop. Dat mag dan zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat ineens alles in één klap veranderd voor bedrijven. In mijn dagelijkse praktijk zie ik regelmatig keuzestress ontstaan. De indruk wordt gewekt dat je er niet bij hoort als je niet meteen je hele bedrijf de Cloud in slingert. Ten onrechte, want een gedegen en gefaseerde aanpak is voor veel bedrijven, zeker met enige omvang, met oude applicaties en veel historische gegevens, alsook met privacygevoelige data, veel verstandiger.

Ondernemers die te kampen hebben met ICT keuzestress stel ik graag gerust. De komende paar jaar ben je helemaal bij de tijd als je de transitie naar de Cloud stap-voor-stap gaat vormgeven. De hybride Cloud is momenteel het meest gekozen pad door bestaande organisaties, hierbij worden de voordelen van de Cloud gecombineerd met het in eigen beheer hebben van ICT infrastructuur en applicaties. Daarmee wordt werken op verschillende locaties gefaciliteerd, maar blijft een deel van de applicaties en data gewoon op de vertrouwde plek staan. Ook kunnen eerder gedane investeringen gewoon worden afgeschreven in de periode die was beoogd en is er voldoende tijd om van oude naar nieuwe applicaties over te stappen.

Met de ruimere beschikbaarheid van ICT middelen en de integratie van telefonie in de moderne werkplek, is ook een efficiëntie slag te maken. Meetings op afstand, korte vragen via instant messaging en kennis delen via een intranet, het zijn zaken die medewerkers zelf en met elkaar kunnen doen. Ook het verder automatiseren van bedrijfsprocessen kan helpen bij groei, zonder dat daar meteen extra handjes bij nodig zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat mensen overbodig worden, ze kunnen zich alleen meer gaan richten op persoonlijk contact en goede service.

De verwachtingen van klanten op het gebied van service en beschikbaarheid van informatie veranderen snel. Waar vroeger de telefonische bereikbaarheid primair was, is nu het contact via sociale media, websites en portalen een factor van betekenis. Men wil immers steeds vaker snel antwoord of zelf toegang tot informatie. Bedrijven die dit goed inrichten onderscheiden zich van de concurrentie.

Alles draait dus om de slimme inzet van technologie, dat kan prima stap-voor-stap. Geen stress!

(Deze column is ook verschenen in het zakenmagazine IntoBusiness Leiden - voorjaar 2015)
 
 

Deel artikel



Tags

Martijn van Pelt

Martijn van Pelt

Martijn blogt graag op het snijvlak van techniek en business. Naast algemeen directeur van Interpulse, is hij ook actief binnen VNO-NCW en als coach van startende ondernemers en studentbedrijven.


Terug naar overzicht


Updates

Verlies je goede medewerkers niet aan een modernere concurrent

Millenials stellen steeds hogere eisen aan werkgevers. Is je ICT niet up to date? Vergeet het dan maar. In dit artikel laten we je zien hoe je voldoet aan de eisen van vandaag. Hoe je kunt werken met de Modern Workplace en hoe dat ervoor zorgt dat mensen productiever en efficiënter kunnen (samen)werken.

Hoe veilig is jouw webapplicatie? 7 eisen die je moet toepassen

De beveiliging van webapplicaties heeft helaas niet altijd de hoogste prioriteit, maar is nu echt een MUST geworden! Bevat de applicatie persoonsgegevens, dan ben je mogelijk in overtreding als de applicatie onvoldoende beveiligd is… Mocht er een datalek optreden, dan ben jij als eigenaar van de gegevens verantwoordelijk. De gevolgen kunnen groot zijn, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van mogelijke reputatieschade.

Hoe combineer je de AVG met de Cloud?

De AVG: ‘Hiep Hoera!’ voor de bescherming van persoonlijke gegevens, maar ook ‘HELP!’ voor de gevolgen voor veel organisaties. Want hoe pas je je infrastructuur en rechtenstructuur goed aan? En als je dat eenmaal voor elkaar hebt, hoe hou je de boel dan continu veilig en up-to-date?

Zomerstop? Welnee: doorpakken!

De zomervakanties zijn begonnen, terwijl het zuiden van Nederland al richting de zon gaat en de andere regio’s zich ook opmaken voor een periode van ontspanning en vertier, begint het zakelijke laagseizoen. Tenminste, dat zou je zeggen.

Minder mail, productievere teams

Met je eerste kop koffie in de hand open je ’s ochtends goedgemutst je inbox. Maar al voor je klaar bent met het ordenen en afhandelen van al die belangrijke, en nog veel meer onbelangrijke e-mail berichten, ben je toe aan je vijfde bak koffie en is je vrolijke muts ingeruild voor een bokkenpruik. Je wordt er gek van: al die e-mail!

Prototyping: Kwalitatieve doelgerichte App in minder ontwikkeltijd

"Fail faster to succeed sooner". Het klinkt gek, maar is waar prototyping om draait. Je wilt z.s.m. zien wat wel en wat niet werkt binnen een interface. In een proces zonder prototyping is vaak te zien dat fouten in de user interface pas zichtbaar worden tijdens de ontwikkelfase. In dit stadium ben je te laat. Aanpassingen kosten dan al veel meer tijd en moeite. Tijdens een prototyping fase kan je de fouten en onduidelijkheden uit een interface halen nog voordat er gestart is met vormgeven en technische ontwikkeling. Meer kwaliteit, minder kosten!

Avonturen in de ICT

In 2000 begon een stel jonge whizzkids in een klein kamertje een eigen bedrijf. Na 18 jaar is Interpulse uitgegroeid tot een bloeiend ICT-bedrijf met klanten door heel Nederland. Jaren waarin we keihard aan de weg timmerden, heel veel avonturen beleefden, en nog meer kennis hebben verzameld.

Samen de klant op reis sturen

We hebben bij Interpulse het voorrecht om de ICT te mogen verzorgen bij allerlei soorten organisaties, van klein tot groot. Het is leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij bijzondere bedrijven, de Treinreiswinkel is er daar zeker één van!

Wij laten vanaf nu beter zien wat wij doen!

Elles & Hellen levert zeer creatieve concepten voor uiteenlopende klanten. Dit doen zijn met een team van ervaren professionals. Het advies van Interpulse: laat dit zien! Resultaat van het Design-traject is een website waar de presentatie van hun werk centraal staat.

Wat is de Next Big Thing online?

Is het een hype of gaat dit het écht worden, bij veel populaire termen worden daar vraagtekens gezet, maar is dat wel terecht? Denk aan Kunstmatige intelligentie, Blockchain en Machine Learning. Tijdens het festival The Next Web in Amsterdam mochten een aantal Interpulse collega's eind mei horen wat er nu en in de toekomst speelt op het technologische speelveld.