Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt deze website gebruik van cookies. Lees meer in ons privacy statement. Akkoord

Contactinfo

Support

  • 071 - 30 30 300
  • support@interpulse.nl

Kantoor

  • 071 - 566 52 82
  • info@interpulse.nl
  • Zoeterwoudsesingel 56
    2313 EK Leiden

Waarom de inbox als takenlijst niet meer werkt

10 apr 2018
Eric Devilee

Eric Devilee


Gebruik jij jouw inbox als takenlijst? Bijvoorbeeld door e-mails die nog verwerkt moeten worden in de inbox te laten staan of te verplaatsen naar een submap? Je bent in goed gezelschap. Deze manier van werken wordt alleen steeds lastiger en langzaamaan onhoudbaar.

Waarom de inbox als takenlijst niet meer werkt

Steeds meer communicatiekanalen

Collega’s, klanten en leveranciers vragen steeds vaker om een directer contact dan per e-mail. Daar komen ook steeds meer mogelijkheden voor. WhatsApp, iMessage en LinkedIn zijn slechts enkele voorbeelden. Via deze communicatiekanalen krijg je tegenwoordig ook zakelijke taken binnen. Waar het in de tijd van telefoon en e-mail nog werkbaar was om van een telefoongesprek een korte e-mail aan jezelf te sturen, gaat dit met al deze communicatiekanalen niet meer op. De inbox als takenlijst is dus niet meer allesomvattend en dit zorgt ervoor dat je taken op meerdere plekken moet bijhouden of sommige taken niet noteert.

Eén centrale plek voor je taken

Toch was die oude inbox niet zo’n gekke gedachte. In de tijd van telefoon en e-mail als voornaamste communicatiekanalen was dat een mooie centrale plek die voorzag in een behoefte. Die behoefte aan een centrale plek is onveranderd. Daarnaast draagt het op een centrale plek bijhouden van je taken bij aan de productiviteit. De gedachte is goed, maar het middel is aan vervanging toe.

Er zijn toch honderden apps voor taken?

Waarschijnlijk nog veel meer. In de praktijk merk ik dat deze ook wel gebruikt worden, maar dan voornamelijk voor taken buiten de werksfeer. De negatieve houding van sommige werkgevers draagt hier ook niet aan bij, maar die houding is op zich wel te begrijpen. Zij willen immers grip houden op de plaatsen waar informatie over de organisatie en haar klanten opgeslagen wordt. Aan de andere kant wil een werkgever dat de productiviteit van zijn medewerkers natuurlijk zo hoog mogelijk is. Microsoft Planner lost dit dilemma op. Het maakt onderdeel uit van Office 365 (o.a. Word, Excel, Outlook) en de taakdata staat hierdoor bij dezelfde partij waar ook je andere bedrijfsdata staat. Het is ook handig dat je - in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - dan maar één verwerkersovereenkomst hoeft af te sluiten.

Microsoft Planner is meer dan de zoveelste app voor taken

Voor de werkgever is het prettig dat de veiligheid van de gegevens goed geregeld is, maar er zijn natuurlijk meer belangrijke criteria. Gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld. Microsoft heeft enkele jaren geleden Wunderlist overgenomen, een topapplicatie voor het beheren van taken die erg gebruiksvriendelijk is. Maar ook de integratie met de andere applicaties die je gebruikt en het kunnen beheren van taken van de groepen waarin je actief bent, zijn tegenwoordig belangrijke criteria. De samenwerking met de andere onderdelen van Office 365 - en Microsoft Teams in het bijzonder - geeft Planner voorsprong op andere apps voor het beheren van taken.

Nieuwsgierig hoe dit er in de praktijk uitziet en hoe je Planner en Teams slim in kan zetten voor jouw organisatie? Ik laat het je graag zien. Als je niet kan wachten, dan geeft deze YouTube video een aardige indruk:


Deel artikel



Tags

Eric Devilee

Eric Devilee

Dagelijks adviseert Eric organisaties over de slimme inzet van technologie. Dat levert naast kostenbesparing vaak ook leuke anekdotes op. Die deelt hij hier zo nu en dan.


Terug naar overzicht


Updates

Verlies je goede medewerkers niet aan een modernere concurrent

Millenials stellen steeds hogere eisen aan werkgevers. Is je ICT niet up to date? Vergeet het dan maar. In dit artikel laten we je zien hoe je voldoet aan de eisen van vandaag. Hoe je kunt werken met de Modern Workplace en hoe dat ervoor zorgt dat mensen productiever en efficiënter kunnen (samen)werken.

Hoe veilig is jouw webapplicatie? 7 eisen die je moet toepassen

De beveiliging van webapplicaties heeft helaas niet altijd de hoogste prioriteit, maar is nu echt een MUST geworden! Bevat de applicatie persoonsgegevens, dan ben je mogelijk in overtreding als de applicatie onvoldoende beveiligd is… Mocht er een datalek optreden, dan ben jij als eigenaar van de gegevens verantwoordelijk. De gevolgen kunnen groot zijn, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van mogelijke reputatieschade.

Hoe combineer je de AVG met de Cloud?

De AVG: ‘Hiep Hoera!’ voor de bescherming van persoonlijke gegevens, maar ook ‘HELP!’ voor de gevolgen voor veel organisaties. Want hoe pas je je infrastructuur en rechtenstructuur goed aan? En als je dat eenmaal voor elkaar hebt, hoe hou je de boel dan continu veilig en up-to-date?

Zomerstop? Welnee: doorpakken!

De zomervakanties zijn begonnen, terwijl het zuiden van Nederland al richting de zon gaat en de andere regio’s zich ook opmaken voor een periode van ontspanning en vertier, begint het zakelijke laagseizoen. Tenminste, dat zou je zeggen.

Minder mail, productievere teams

Met je eerste kop koffie in de hand open je ’s ochtends goedgemutst je inbox. Maar al voor je klaar bent met het ordenen en afhandelen van al die belangrijke, en nog veel meer onbelangrijke e-mail berichten, ben je toe aan je vijfde bak koffie en is je vrolijke muts ingeruild voor een bokkenpruik. Je wordt er gek van: al die e-mail!

Prototyping: Kwalitatieve doelgerichte App in minder ontwikkeltijd

"Fail faster to succeed sooner". Het klinkt gek, maar is waar prototyping om draait. Je wilt z.s.m. zien wat wel en wat niet werkt binnen een interface. In een proces zonder prototyping is vaak te zien dat fouten in de user interface pas zichtbaar worden tijdens de ontwikkelfase. In dit stadium ben je te laat. Aanpassingen kosten dan al veel meer tijd en moeite. Tijdens een prototyping fase kan je de fouten en onduidelijkheden uit een interface halen nog voordat er gestart is met vormgeven en technische ontwikkeling. Meer kwaliteit, minder kosten!

Avonturen in de ICT

In 2000 begon een stel jonge whizzkids in een klein kamertje een eigen bedrijf. Na 18 jaar is Interpulse uitgegroeid tot een bloeiend ICT-bedrijf met klanten door heel Nederland. Jaren waarin we keihard aan de weg timmerden, heel veel avonturen beleefden, en nog meer kennis hebben verzameld.

Samen de klant op reis sturen

We hebben bij Interpulse het voorrecht om de ICT te mogen verzorgen bij allerlei soorten organisaties, van klein tot groot. Het is leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij bijzondere bedrijven, de Treinreiswinkel is er daar zeker één van!

Wij laten vanaf nu beter zien wat wij doen!

Elles & Hellen levert zeer creatieve concepten voor uiteenlopende klanten. Dit doen zijn met een team van ervaren professionals. Het advies van Interpulse: laat dit zien! Resultaat van het Design-traject is een website waar de presentatie van hun werk centraal staat.

Wat is de Next Big Thing online?

Is het een hype of gaat dit het écht worden, bij veel populaire termen worden daar vraagtekens gezet, maar is dat wel terecht? Denk aan Kunstmatige intelligentie, Blockchain en Machine Learning. Tijdens het festival The Next Web in Amsterdam mochten een aantal Interpulse collega's eind mei horen wat er nu en in de toekomst speelt op het technologische speelveld.