Waarom de inbox als takenlijst niet meer werkt.

Eric over Waarom de inbox als takenlijst niet meer werktEric
5 min.

Gebruik jij jouw inbox als takenlijst? Bijvoorbeeld door e-mails die nog verwerkt moeten worden in de inbox te laten staan of te verplaatsen naar een submap? Je bent in goed gezelschap. Deze manier van werken wordt alleen steeds lastiger en langzaamaan onhoudbaar.

Waarom de inbox als takenlijst niet meer werkt

Steeds meer communicatiekanalen

Collega’s, klanten en leveranciers vragen steeds vaker om een directer contact dan per e-mail. Daar komen ook steeds meer mogelijkheden voor. WhatsApp, iMessage en LinkedIn zijn slechts enkele voorbeelden. Via deze communicatiekanalen krijg je tegenwoordig ook zakelijke taken binnen. Waar het in de tijd van telefoon en e-mail nog werkbaar was om van een telefoongesprek een korte e-mail aan jezelf te sturen, gaat dit met al deze communicatiekanalen niet meer op. De inbox als takenlijst is dus niet meer allesomvattend en dit zorgt ervoor dat je taken op meerdere plekken moet bijhouden of sommige taken niet noteert.

Eén centrale plek voor je taken

Toch was die oude inbox niet zo’n gekke gedachte. In de tijd van telefoon en e-mail als voornaamste communicatiekanalen was dat een mooie centrale plek die voorzag in een behoefte. Die behoefte aan een centrale plek is onveranderd. Daarnaast draagt het op een centrale plek bijhouden van je taken bij aan de productiviteit. De gedachte is goed, maar het middel is aan vervanging toe.

Er zijn toch honderden apps voor taken?

Waarschijnlijk nog veel meer. In de praktijk merk ik dat deze ook wel gebruikt worden, maar dan voornamelijk voor taken buiten de werksfeer. De negatieve houding van sommige werkgevers draagt hier ook niet aan bij, maar die houding is op zich wel te begrijpen. Zij willen immers grip houden op de plaatsen waar informatie over de organisatie en haar klanten opgeslagen wordt. Aan de andere kant wil een werkgever dat de productiviteit van zijn medewerkers natuurlijk zo hoog mogelijk is. Microsoft Planner lost dit dilemma op. Het maakt onderdeel uit van Office 365 (o.a. Word, Excel, Outlook) en de taakdata staat hierdoor bij dezelfde partij waar ook je andere bedrijfsdata staat. Het is ook handig dat je - in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - dan maar één verwerkersovereenkomst hoeft af te sluiten.

Microsoft Planner is meer dan de zoveelste app voor taken

Voor de werkgever is het prettig dat de veiligheid van de gegevens goed geregeld is, maar er zijn natuurlijk meer belangrijke criteria. Gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld. Microsoft heeft enkele jaren geleden Wunderlist overgenomen, een topapplicatie voor het beheren van taken die erg gebruiksvriendelijk is. Maar ook de integratie met de andere applicaties die je gebruikt en het kunnen beheren van taken van de groepen waarin je actief bent, zijn tegenwoordig belangrijke criteria. De samenwerking met de andere onderdelen van Office 365 - en Microsoft Teams in het bijzonder - geeft Planner voorsprong op andere apps voor het beheren van taken.

Nieuwsgierig hoe dit er in de praktijk uitziet en hoe je Planner en Teams slim in kan zetten voor jouw organisatie? Ik laat het je graag zien. Als je niet kan wachten, dan geeft deze YouTube video een aardige indruk:

ICT Updates.