Deze drie aspecten bepalen de kosten van ICT-beheer.

Eric over Deze drie aspecten bepalen de kosten van ICT-beheerEric
4 min.

ICT verandert snel, dat is een gegeven. De dienstverlening rondom ICT-beheer verandert daarmee net zo snel. Waar ICT-dienstverlening vroeger met name gericht was op de apparatuur en de schroevendraaiers standaard in de auto lagen, draait het vandaag de dag vooral om de gebruiker en de software die hij of zij gebruikt. Dat heeft ook gevolgen voor de prijs. Deze drie aspecten bepalen de prijs van ICT-beheer.

Deze drie aspecten bepalen de kosten van ICT-beheer

1 Verborgen kosten

Wat kost het jouw organisatie als je ICT niet goed is geregeld? Natuurlijk is het duidelijk dat het geld kost als je medewerkers stilzitten door een storing, maar hoeveel lekt er weg door omslachtige werkwijzen en handwerk door een gebrek aan de juiste tools? Dit zijn zogenaamde verborgen kosten van ICT-beheer. Niet voor niets staat dit aspect op de eerste plaats, want als het ergens om grote bedragen gaat is het wel bij de verborgen kosten.

2 Innovatiebehoefte

Je bent in goed gezelschap als je denkt dat door de komst van de cloud het ICT-beheer eenvoudiger is geworden. Dit is een begrijpelijke gedachte want ingewikkelde technologie wordt steeds toegankelijker. Maar door het tempo waarin de technologie zich ontwikkelt en de mogelijkheden toenemen, wordt ICT-beheer per saldo steeds breder. Daarmee zou ICT-dienstverlening dus eigenlijk duurder worden. Maar lang niet alle organisaties willen direct elke nieuwe technologie invoeren. Sommige bedrijven hebben vooral behoefte aan stabiliteit en voorspelbaarheid. Andere bedrijven zijn juist heel innovatiegedreven en willen voorop lopen. Kortom het is van belang dat de dienstverlening hier nauw op aansluit, een ‘one size fits all’-benadering is niet meer van deze tijd.

3 Proactiviteit

Veel organisaties willen een ICT-partner die proactief is en meedenkt. Die kijkt naar je interne processen en voorstellen doet om de effectiviteit van de door jou besteedde tijd en middelen te optimaliseren. ICT-dienstverlening wordt hiermee strategischer. Niet wachten op vragen vanuit jou of je medewerkers, maar als ICT-partner actief zelf de trends en ontwikkelingen in de gaten houden en deze afzetten tegen de business van de klant. Dit vraagt natuurlijk wel iets extra’s van je ICT-partner: mensen met de juiste instelling en kennisniveau, de juiste tools en de juiste werkprocessen. Dit komt niet vanzelf en vergt blijvende investering in training en verbetering. Onze investering in ISO 27001 certificering is hier een voorbeeld van.

Laagste prijs niet zaligmakend

Kortom, de prijs van ICT-beheer is niet zaligmakend. Kijk ook goed naar hoe modern de geleverde dienstverlening is. Hoe proactief is de aanpak? Hoe hoog is het denkniveau en de technische kennis van de ICT-dienstverlener? En vraag je af of dat bij jouw wensen en jouw organisatie past.

Nieuwsgierig?

Wil je een – geheel vrijblijvende – second opinion over jouw ICT-beheer? Neem gerust contact met ons op. Je kan rekenen op een frisse blik en een scherpe analyse.

ICT Updates.