Dit zijn Tanja Verstelle en Leander van Vliet. Ze volgen een opleiding aan de ICT Praktijk Academie

Dit zijn Tanja Verstelle en Leander van Vliet. Ze volgen een opleiding aan de ICT Praktijk Academie, het doel van deze praktische opleiding is om meer mensen te laten instromen in de ICT-sector. In die sector zijn namelijk veel mensen nodig. Studenten gaan een dag per week naar school en doen vier dagen per week praktijkervaring middels een stage. In het geval van Tanja en Leander is dat bij Interpulse. Daar worden ze goed begeleid om te groeien in het vak.


Hoe ben jij bij de ICT Praktijk Academie terechtgekomen?
Tanja
: “Ik werkte vroeger al in de ICT en mijn belangrijkste specialisaties waren het opzetten van servicedesks en het bouwen van veilige netwerken.  ik deed in de tussentijd ander werk en wilde al een tijd graag terug in deze branche. Toen zag ik een advertentie van ICT Praktijkacademie via Leiden071 en de combinatie van leren en werken sprak me erg aan. Voor mijn stage zocht ik een bedrijf in de buurt. Nadat ik een overzicht maakte van IT-bedrijven in Leiden en omgeving, schreef ik een brief naar Interpulse. Ik mocht op gesprek komen en ben er nu sinds een half jaar werkzaam. ”
Leander: “Ik zag ook een advertentie in de krant staan voor de opleiding. Toen dacht ik: dat is echt iets voor mij. Ik ben iemand die ervan houdt om aan de slag te gaan en met de voeten in de klei te staan. Persoonlijk geloof ik ook niet in ‘zolderkamer professors’ die vanuit daar denken hoe de wereld in elkaar zou moeten zitten. Tegenwoordig is straatwijsheid veel belangrijker. De stage bij Interpulse werd voor mij door school geregeld.”

“Het bevalt me goed, ik zit goed op m’n plaats bij Interpulse en voel me er thuis. Het is veel meer dan een stage, je draait volledig mee. Deze manier van werken en leren bevalt me. Al doende leer je immers het meest.”

Wat doe je precies bij Interpulse?
Leander
: “Het eerste jaar heb ik gewerkt bij de Servicedesk. Dan neem je de telefoon aan, en je maakt en verwerkt tickets. Daarna heb ik een tijd de tweedelijns werkzaamheden gedaan, dat zijn zeg maar de vragen waar de 1e lijn niet uitkomt. En sinds kort doe ik projecten en beheer. Dit past ook beter bij mij omdat de druk minder is, ik kan meer mijn eigen agenda bepalen dan dat dit bepaald wordt door storingen van klanten. Ik controleer daarvoor de back-ups, maak accounts aan, richt deze in op de computer en maak mailboxen aan. Dus de klassieke werkzaamheden van een systeembeheerder.”
Tanja: “Ik werk op de Servicedesk, want ik houd juist van de afwisseling die je op de servicedesk hebt. Geen dag verloopt hetzelfde en als ik bijvoorbeeld direct bij het eerste klantcontact een vraag die ik nog nooit hoorde direct kan oplossen geeft dat veel voldoening. En als dat niet lukt, of het is iets dat te lang zal gaan duren, zet ik de vraag door naar collega’s. Daarnaast neem ik initiatieven om de afhandeling van vragen te versnellen en te verbeteren. Dat is vanaf het begin gewaardeerd.

Hoe bevalt het?
Tanja
: “Het bevalt me goed, ik zit goed op m’n plaats bij Interpulse en voel me er thuis. Het is veel meer dan een stage, je draait volledig mee. Deze manier van werken en leren bevalt me. Al doende leer je immers het meest.”
Leander: “Het bevalt meestal goed, maar soms heb ik een mindere dag. Ik ben gelukkig als ik klanten heb blij gemaakt en nieuwe dingen heb geleerd. Soms ben ik echter productie aan het draaien met zaken die ik al lang onder de knie heb en dan vind ik het wat minder leuk. Maar dat heb je bij elke baan natuurlijk. Het leuke vind ik dat je vertrouwen krijgt van je collega’s, als je denkt dat je iets kunt fixen mag je je gang gaan. Mooi is dat.”

Hoe word je begeleid bij Interpulse?
Leander
: “Voor het grootste gedeelte weet ik mijn eigen weg wel te vinden. Soms moet ik door een collega een bepaalde richting op gestuurd worden. Wat ik hierbij merk is dat hier ruimte en tijd voor wordt genomen, wat ik waardeer. Korte antwoorden zijn er niet bij. Wat dat betreft ben ik wel omringd door collega’s die de techniek goed snappen, zo wil ik ook worden.”  
Tanja: Bij Interpulse kun je bij iedereen terecht als je even wil sparren over een probleem.  En ook als je wilt doorvragen over een vak van de opleiding, kan je dat makkelijk een collega vragen.”

Wat zou je nog willen leren?
Tanja
: “Ik merk dat als je iets leuk vindt, je het mag oppakken. De security trekt me bijvoorbeeld, wellicht wil ik in een later stadium daar ook wat mee gaan doen.”
Leander: “Ik zou nog wel veel meer de techniek in willen gaan.”

Wat wil je na de studie doen?
Tanja
: “Ik heb het naar mijn zin. Ik blijf na mijn studie graag bij Interpulse.”
Leander: “Mijn opleiding duurt nog twee jaar, daarna zou ik ook graag bij Interpulse willen . Zelf heb ik ook veel ideeën in mijn hoofd met zaken die totaal nog niet bestaan in de ICT. Misschien begin ik voor mezelf, of is het een combinatie van beide. Wie weet!”


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.