Let op: vanaf 1 juli 2023 komt er geen data meer binnen bij Google Analytics (UA)

Google Universal Analytics verdwijnt, er komt vanaf juli 2023 geen data meer binnen. Moet ik daar iets mee doen? In veel gevallen is het antwoord ja.


Ja, ik bekijk in Google Analytics hoeveel bezoekers ik heb en wat zij doen

Goed bezig! Deze informatie geef je inzicht en je kunt naar aanleiding van deze inzichten handelen. Je wilt dit blijven doen en het advies is duidelijk: vervang de UA variant door de GA4 variant.

Het vervangen van de oude variant voor de nieuwe variant is in basis niet ingewikkeld.

Het vervangen van de oude variant voor de nieuwe variant is in basis niet ingewikkeld. Verwijder de oude code binnen de website en plaats de nieuwe. De oude data wordt bewaard en kun je nog inzien, de nieuw verzamelde data komt binnen in een nieuw dashboard en bouwt zichzelf weer op naar aanleiding van nieuwe bezoeken.

Google biedt binnen het Google Analytics pakket de nieuw te plaatsen tracking code aan, inclusief handleiding.

Maak je gebruik van andere functies, zoals het uitgebreid meten van gebeurtenissen (Event tracking), dan is er vaak meer werk te verzetten. Wij adviseren in dat geval het gebruik van Google Tag Manager in combinatie met Google Analytics GA4, zodat de meer ingewikkelde zaken via Google Tag Manager zijn in te richten. Dit onderwerp volgt binnenkort, blijf onze updates pagina in de gaten houden.

Voordelen GA4

De GA4 meetmethode is niet voor niets in het leven geroepen. De methode is gericht op de toekomst:

  1. Toegang tot meerdere kanalen: de Google Analytics 4 tag biedt toegang tot meerdere kanalen, waaronder mobiele apps, websites, internet of things en games.
  2. Verzameling van meer gegevens: de Google Analytics 4 tag verzamelt in basis veel meer gegevens dan de UA-tag, waaronder gegevens over gebruikers en hun gedrag op basis van gebeurtenissen binnen website, app, portal. (gebaseerd op gebeurtenissen i.p.v. sessies) Veel basisgebeurtenissen worden al in kaart gebracht zoals scrollgedrag, clicks en formulierverzendingen
  3. AVG proof: anoniem meten, zonder gebruik van cookies en verzamelen van bijvoorbeeld I.P. adressen.
  4. Gebruiksvriendelijker: de Google Analytics 4 tag is gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te configureren dan de UA-tag. Er zijn veel meer instellingen te vinden en toe te passen.
  5. Verrijkte gegevens: de Google Analytics 4 tag verrijkt de gegevens met behulp van kunstmatige intelligentie en bevat zodoende veel meer handvaten om gedrag te analyseren en te voorspellen
  6. Betere analysemogelijkheden: de Google Analytics 4 tag biedt meer mogelijkheden voor analyse, zoals segmentatie en patroonherkenning.
  7. Verbinding met andere Google-producten: de Google Analytics 4 tag kan worden gekoppeld aan andere Google-producten, zoals Google Search Console, Google Firebase en Google Ads.

Ik heb geen idee hoeveel mensen mijn website bezoeken

Je hebt tijd en energie gestoken in het maken van een website. Doe jezelf een plezier en zorg er in ieder geval voor dat je weet hoeveel bezoekers er naar jouw website komen. Een aantal basisstatistieken geven je een helder beeld over het gedrag van de bezoeker en dat geeft inzicht. Deze inzichten kan je gebruiken om beter te worden gevonden, gebruikers beter de weg te wijzen naar jouw product of dienst, relevante informatie beter zichtbaar te maken (en niet relevante informatie onzichtbaar of minder zichtbaar).

Wanneer je nog geen Google Analytics Tag hebt geactiveerd stap je direct in op GA4 en ben je klaar voor de volgende stap met jouw website.

Alternatieven

Google heeft actie ondernomen, met name op het gebied van privacy. Dat was hard nodig want zij slaan data op buiten de EU. Daarnaast is hun oude methode gebaseerd op IP adressen en sessies en gebruiken zij cookies. Dit was een van de redenen om over te gaan naar GA4. Daarnaast gebruikt Google de data voor het verbeteren van hun producten en diensten. Dit kan door de gigantische hoeveelheid data welke verzameld wordt op naar schatting 80 tot 85% van alle website wereldwijd. Gratis is dus echt niet gratis.

Zijn er dan geen alternatieven? Jazeker. Alternatieven zijn er voldoende en per alternatief zijn er voordelen en nadelen. De meest belangrijke reden om over te stappen is de opslag van data niet buiten maar binnen de EU. De andere reden is dat de data welke verzameld wordt niet gebruikt wordt voor andere doeleinden (data is jouw data en daar doen we niks mee). Goede alternatieven zijn vaak wel tegen betaling te gebruiken. Hier komende de meest bekende:


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.