Waarom Interpulse tegen de trend in verhuisde naar een groter kantoor

Verhuizen tijdens de pandemie naar een groter pand, dat doen vast niet veel bedrijven. Interpulse wel, want voor het bekende en ietwat eigenwijze Leidse IT-bedrijf is dit nieuwe pand dé enabler om de verbinding op te zoeken in de regio en goed samen te werken met partners, klanten en natuurlijk de eigen collega’s.


De verhuisdozen zijn alweer netjes uitgepakt in het nieuwe pand van Interpulse aan de Boerhaavelaan in Leiden. Medeoprichters Martijn van Pelt en Eric Devilee zitten trots in de grote ontvangstruimte die uitkijkt op de tuin. Verhuizen tijdens corona naar een groter kantoor, dat is best tegen de trend. “Klopt, we zijn ook wel een beetje tegendraads”, lacht Martijn. Hij legt uit: “Tijdens corona hebben we veel geleerd over hybride werken, dat is echt in stroomversnelling gekomen. Flexibel werken is tegenwoordig niet meer weg te denken, zeker nu er goede technologie beschikbaar is. We stimuleren het team om te kiezen of ze thuis werken of op kantoor. De een focust liever thuis en komt op kantoor voor meetings, terwijl de ander juist op kantoor gefocust werkt en vanuit huis de meetings doet. Volgens ons heeft een kantoor van nu dan ook drie functies: ontmoeten, samenwerken én focussen. We hebben dit nieuwe pand op die belangrijke drie punten ingericht.” En wie dan denkt dat het personeel van Interpulse alleen thuis werkt, heeft het mis. Ze werken gemiddeld drie dagen op kantoor en twee dagen thuis.

Ingang

Eric vertelt: “We willen een flexibele werkgever zijn die een gezonde work life-balance stimuleert. In onze branche is het van tijd tot tijd wel nodig om elkaar te zien, de menselijke maat vinden wij heel belangrijk. We merken ook dat onze mensen het fijn vinden om naar kantoor te komen. Het vergroot je wereld en het is fijn om elkaar spontaan te ontmoeten bij de koffiemachine of even bij te praten tijdens de lunch.”

“We willen een flexibele werkgever zijn die een gezonde work life-balance stimuleert.”

Kantoor als showcase
Het nieuwe pand leent zich dan ook goed om alle technologie die nodig is bij hybride werken te gebruiken en te laten zien aan klanten en partners. Er zijn diverse grote vergaderzalen, maar ook kleinere kamers voor een call, de zogenaamde huddle rooms. In elke ruimte staat apparatuur om goed digitaal te meeten. Eric: “Tegenwoordig is niet iedereen meer fysiek aanwezig bij een vergadering. Wij hebben apparatuur dat alle deelnemers van een meeting, dus live en remote aanwezig, verdeelt in vakjes op het beeldscherm. Zo is iedereen gelijk. Uit onderzoek blijkt dat slechts zeven procent van de vergaderzalen inspeelt op het nieuwe werken. Dus 93 procent doet dat niet. Je laat veel kansen dan liggen.”

Ook hangen er bij vergaderruimtes kleine slimme schermpjes met een reserveringssysteem waarop beschikbaarheidsinfo staat en wanneer een volgende meeting start. Je kunt er op aangeven of jij de ruimte wil gebruiken en voor hoe lang; een handige oplossing, óók voor het MKB. Martijn vult aan: “Als IT-bedrijf willen we voorop lopen met de mogelijkheden. Ons nieuwe kantoor is echt een showcase voor ons waar we experimenteren. We zijn continue op zoek hoe we met behulp van technologie beter kunnen samenwerken. Dus niet hoe we elkaar zo veel mogelijk op afstand kunnen houden. Dat is niet het doel, technologie is het middel. Want elkaar zien en sparren is ook heel belangrijk, ook met leveranciers en partners.”

Reserveer

Het nieuwe kantoor is bovendien ideaal gelegen bij station Leiden Centraal, een interessant gebied dat de komende jaren steeds meer gaat leven. “Door de groei van ons bedrijf werken er niet alleen maar mensen uit deze regio bij ons. We zijn bereikbaar voor mensen uit de hele Randstad, ook omdat je niet vijf dagen per week op kantoor hoeft te zijn. Onze centrale ligging maakt ons aantrekkelijk als werkgever. Zeker met de krappe arbeidsmarkt is dat een plus”, aldus Martijn.

“We begonnen met twee kleine kinderen in de tuin en nu door alle groei van ons bedrijf is er inmiddels een heel elftal.”

Vrijmibo’s & hackatons
Een andere reden van de verhuizing is dat het nieuwe pand zich heel goed leent voor gezellige events voor collega’s, partners en klanten. Martijn: “Topondernemer Aad Ouborg zei ooit: ‘Ondernemen is entertainen’. Dat klopt. Met klanten en collega’s leuke dingen samen doen, is goed voor de relatie en levert betere resultaten op. We willen hier werksessies, lunches, vrijmibo’s, brainstormsessies organiseren, maar ook bijvoorbeeld hackatons met studenten. Relaties worden zoveel beter als je naast het samenwerken ook spontaan een gesprek over iets anders kunt voeren. Zo leren we onze partners en klanten goed kennen en dat komt onze dienstverlening ten goede. Daarom zullen we geregeld vragen als ze langskomen op kantoor: ‘We hebben zo een borrel, blijf je nog even?’”
Ook met de collega’s zelf wordt er geregeld wat leuks georganiseerd. Zoals een barbecue in de grote tuin met alle partners en inmiddels ook kinderen erbij. Eric grijnst: “We begonnen met twee kleine kinderen in de tuin en nu door alle groei van ons bedrijf is er inmiddels een heel elftal.”

Zijkant

INTO business Zomereditie 2022
Meer over onze visie op het hybride samenwerken is te vinden in het cover artikel van INTO business. De zomereditie van 2022 is hier in te zien


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.