Zomerstop? Welnee: doorpakken!

De zomervakanties zijn begonnen, terwijl het zuiden van Nederland al richting de zon gaat en de andere regio’s zich ook opmaken voor een periode van ontspanning en vertier, begint het zakelijke laagseizoen. Tenminste, dat zou je zeggen. 


Onze ervaring is dat dit een hardnekkig misverstand is, want de zomerperiode is juist een tijd dat er ook een hoop te doen is en er kansen liggen. Natuurlijk is het zo dat er mensen op vakantie gaan en bepaalde besluiten “over de zomervakantie heen getild worden”, maar het is ook een periode waar ruimte gevonden wordt voor beslissingen, om zaken eens op een andere manier te bekijken.

Migratie in de zomerperiode; minder overlast 

Wij merken bij Interpulse dat klanten er bewust voor kiezen om grotere migraties en de uitrol/vervanging van werkplekken in de zomervakantie te laten plaatsvinden. Aangezien toch de helft van het bedrijf op vakantie is, gaat er geen tijd verloren en hebben minder mensen overlast van zulke ingrepen. 

Ruimte voor creativiteit 

In de zomervakantie hebben veel ondernemers wat meer ruimte in het hoofd om na te denken over bedrijf, mooi weer en een zonnige locatie voor een brainstormsessie of overleg helpt daarbij ook. Het schrijven teksten voor een website, het verzamelen van content, interviews met klanten, leuke klantcase video’s, dat soort dingen. De druk is vaak even van de ketel. 

Softlaunch websites en apps 

De zomerperiode wordt ook wel aangegrepen als goed moment om een zogenaamde “softlaunch” te doen van een website. Het idee is om een nieuwe website die in basis gereed is alvast te lanceren, het aantal bezoekers is in deze periode geringer, je kunt dan de eerste feedback op de site verwerken en het gedrag van bezoekers op de site meten. Zodra het zakelijke hoogseizoen weer begint is de site helemaal top en klaar voor conversie. 

Opruimen en organiseren 

De zomerperiode is ook een uitgelezen moment om in alle rust even op te ruimen, die overvolle inbox bijvoorbeeld. Veel mails staan er nog omdat je ze nog moet verwerken tot taak of reminder, soms is het nog een open eindje waar je even voor moet gaan zitten. 

Wat ook goed werkt is in deze periode eerst op te ruimen en eens na te denken over de inzet van andere middelen dan email. Overweeg eens een tool als Teams te gaan proberen met een klein groepje of bij één project, je kunt dan rustig ervaring opdoen en kijken wat goed werkt. Scheelt na de vakantie een boel mail en je kunt met collega’s meteen je opgedane ervaring delen. 

Wees de drukte voor 

Zoals gezegd worden veel beslissingen “over de vakantie heen getild”, maar dat betekent ook dat er veel beslissingen vallen vlak na de schoolvakanties. Dat is prachtig, maar wat nou als er daardoor drukte en een wachtrij ontstaat in het september/oktober. In veel sectoren is er sprake van een personeelstekort, dat zie je tegenwoordig weer in de bouw, maar ook in de ICT is dat zo.  

In de zomervakantie een project bespreken, laten begroten en goedkeuren is dus een prima manier om de drukte voor te zijn. Dat werkt overigens ook andersom, in de zomer het gesprek aangaan over een opdracht is meedenken met de klant. Bovendien kun je zo ook de verwachtingen polsen waar het gaat om opleverdata. 

Natuurlijk genieten wij ook van de zomervakantie en is er tijd voor vakantie en zo nu en dan een vervroegde vrijmibo en een bbq. Wij wensen iedereen een aangename zomer toe. 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.