2018 een frisse start

 

De jaarwisseling is altijd zo’n mooi moment van terugblikken en vooruitkijken. Alle lijstjes zijn alweer langsgekomen, hypes gaan voorbij of worden gemeengoed, nieuwe woorden worden toegevoegd aan onze taal en het bruist weer van de goede voornemens voor 2018. We resetten onze systemen en maken een frisse start.

 

Het mooie is dat in december voor ons al duidelijk wordt wat er in 2018 komen gaat. Topdrukte, want waar de kantoren leegstromen richting de kerstdis, gaan wij vaak aan de slag met grotere klussen. Van die projecten die je niet kunt doen zonder downtime. De laatste tijd helpen we veel organisaties met hun digitale transformatie, van lokale servers en computers naar diensten in de cloud, maar ook van handmatige procedure naar geautomatiseerd (online) systeem.

 

Veel organisaties hebben in 2017 besloten om de volgende stap te zetten, zowel op het gebied van werkplekken als de wijze waarop men samenwerkt en communiceert met elkaar. Het was mooi om organisaties en individuen hierbij te helpen, zo krijg je een goed beeld wat voor impact het kan hebben.

 

Genoeg sites en blogs die trends op een rij zetten, ik las er een hoop, maar zag ook dat zaken waar wij al geruime tijd mee bezig zijn, ook voor 2018 op de lijstjes voorkomen. Daarom heb ik in willekeurige volgorde 5 zaken op een rij gezet, die ons en onze klanten gaat bezig houden in 2018.

 

    1. De Algemene Verordening Gegevensbewerking (AVG)

 

    1. De verdere transitie van lokale systemen naar clouddiensten

 

    1. Data, analyse en artificial intelligence

 

    1. Platformen

 

    1. Cybersecurity

 

 

De AVG

 

Op 25 mei wordt de AVG van kracht. Nieuwe Europese Wetgeving waarmee de persoonsgegevens van burgers beter beschermd gaat worden. Wetgeving die op iedere organisatie van groot tot klein, impact gaat hebben. Er is al veel over gepubliceerd en er zijn al talloze seminars over gegeven. Toch blijft het een uitdaging van formaat die veel organisaties voor zich uit hebben geschoven. Dit blijft heel 2018 nog een thema van formaat.

 

Gelukkig hebben we nog een paar maanden en zal de Autoriteit Persoonsgegevens in het begin nog veel met waarschuwingen werken in plaats van boetes is de verwachting. In het decembernummer van zakenmagazine Leiden IntoBusiness staat een interview dat ik samen met Natascha van Duuren gaf over dit onderwerp.

 

Dit artikel lees je hier: https://issuu.com/intobusiness/docs/leiden_dec2017/58

 

Transitie naar de cloud

 

Dit lijkt wellicht een onderwerp uit 2016, maar ook in 2018 is het nog hartstikke actueel. Ben je nog niet helemaal over op clouddiensten? Geen zorgen, dan ben je in goed gezelschap. Wij helpen organisaties al geruime tijd met de transitie en ook in 2018 zullen we dat nog heel veel doen. Een nuchtere stap-voor-stap aanpak is essentieel, net als goede ondersteuning voor- tijdens- en na implementatie.

 

Een ontwikkeling die je ziet is dat verschillende systemen tegenwoordig uitstekend geconsolideerd kunnen worden in één cloudplatform. Bijvoorbeeld Office 365. Dat heeft grote voordelen, want toegang en beveiliging kun je centraal regelen en applicaties werken erg goed samen. Denk bijvoorbeeld aan samen in documenten werken, afspraken maken in agenda’s en communiceren via chat en spraak. Sinds juli 2017 is ook de integratie van telefonie in Nederland beschikbaar, een mooi moment om oude niet-geïntegreerde voice-over-ip (voip) systemen over te zetten. Of als je nog een ISDN lijn hebt, dan is het echt tijd, aangezien ISDN binnenkort gaat verdwijnen.

 

Data, analyse en kunstmatige intelligentie

 

Het wordt ook wel het nieuwe goud genoemd; data. Ook de data in jouw organisatie kan van grote waarde zijn. Data geeft inzichten en een schat aan informatie die je weer goed kunt gebruiken bij het nemen van besluiten, zowel grote als kleine besluiten. Dit was voorheen vaak financiële data, waarmee je kon zien welk product het beste verkocht en in welke maand. Combineer die data eens met operationele data of klantdata. Weet je in welke maand een bepaalde klant doorgaans het meeste bestelt? Welke contactpersoon neemt de snelste beslissingen op offertes? Zomaar een aantal vragen, die vaak simpel beantwoord kunnen worden met behulp van data.

 

Met tools als PowerBI is het echt heel eenvoudig om aan de slag te gaan met data. Rapportage maken vanuit verschillende applicaties of online systemen is snel op te zetten en geeft enorm veel inzicht. Het mooie is dat PowerBI onderdeel is van Office 365 en dus inbegrepen is bij een groot deel van de abonnementen.

 

Artificial intelligence of in het Nederlands gewoon; kunstmatige intelligentie, wordt in steeds meer systemen geïntegreerd. Het zorgt ervoor dat het systeem leert van gebeurtenissen, denk bijvoorbeeld aan Youtube, waar de suggesties die je krijgt voor het bekijken van video’s bepaald niet willekeurig is. Zoekmachines als Google maken hier ook gebruik van, niet zo gek want zij hebben enorm veel data verzameld in de loop der tijd. In 2018 zullen we steeds meer van dergelijke toepassingen zien en wordt kunstmatige intelligentie (AI) eenvoudiger om te implementeren op eigen systemen. Gaat er veel data om in je organisatie, dan is de kans groot dat je hier heel veel uit kunt halen, sterker nog; je kunt in no-time een data-driven organisatie worden. Geen handmatige Excel-exports meer analyseren, maar laat het systeem je verrassen met interessante inzichten, suggesties en antwoorden.

 

Platformen & integraties

 

Veel organisaties die bezig zijn met hun eigen digitale transformatie komen er achter dat de gang van losse applicaties op verschillende afdelingen veelal plaatsmaken voor een platform waar de hele organisatie op aanhaakt. Zowel de standaard cloudplatformen als maatwerk systemen die wij realiseren vormen tegenwoordig onderdeel van een platform.

 

Een website staat niet meer los van de rest van de organisatie, maar is slim verbonden met het klantenportal van het bedrijf en geeft bovendien handige inzichten in conversie voor de marketingafdeling. Koppel er een slimme app aan, die klanten informeert over gewijzigde levertijden of de introductie van een nieuw product of dienst of de status van een verzoek aan de klantenservice. Zomaar wat voorbeelden van toepassingen die je steeds vaker zult zien.

 

In 2018 gaan we veel websites, portals, lokale en cloudsystemen aan elkaar koppelen. Niet omdat het moet, maar omdat organisaties hierdoor efficiënter kunnen werken, klanten beter bediend kunnen worden en de slimme inzet van technologie een factor van betekenis zal zijn in het succes van mensen en organisaties.

 

Cybersecurity

 

Voor organisaties wordt het steeds belangrijker om passende maatregelen te treffen op het gebied van beveiliging. Naast de bescherming van persoonsgegevens, is de bescherming van bedrijfsgegevens natuurlijk ook van groot belang.

 

Aanvankelijk was men bang dat clouddiensten lastig te beveiligen zijn, maar juist de moderne clouddiensten bieden veel moderne beveiligingsvoorzieningen. Zo wordt het steeds eenvoudiger om toegang tot informatie en applicaties in te regelen en gaat dit vaak een stuk verder dan die ene lokale server op kantoor. Tijd dus om ook dit vooroordeel over de cloud los te laten.

 

Bedrijven die al geruime tijd in de cloud werken, bijvoorbeeld Office 365, doen er goed aan om alle nieuwe voorzieningen op het gebied van cybersecurity correct in te regelen. Laat je bijvoorbeeld een medewerker met een onbekend (mobiel) apparaat of thuispc verbinding maken met jouw applicaties en bedrijfsdata, zonder goed ingeregelde beveiliging?

 

Techniek is één ding, beleid en gedrag is minstens even belangrijk. We zien steeds meer bedrijven die eerst een helder beleid formuleren, uiteraard met iemand aan tafel met IT deskundigheid, en daarna dit beleid ook overal implementeren. In werkwijzen, maar ook in de inrichting van de ICT omgeving.

 

Onderwerpen als tweestaps-verificatie, gezichtsherkenning, voorwaardelijke toegangsopties en password management gaan in 2018 zeker langskomen bij de meeste organisaties, zeker waar dit nog volledig onbekend terrein is.

 

Bovengenoemde onderwerpen zullen ook in ons blog en sociale kanalen nog volop langskomen. We zullen je bedienen met praktische tips en inzichten. Vragen of behoefte aan ICT advies? Neem gerust even contact op of bezoek een van onze kennissessies.

 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.