Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt deze website gebruik van cookies. Lees meer in ons privacy statement. Akkoord

Contactinfo

Support

  • 071 - 30 30 300
  • support@interpulse.nl

Kantoor

  • 071 - 566 52 82
  • info@interpulse.nl
  • Zoeterwoudsesingel 56
    2313 EK Leiden

Wachtwoorden – “wacht; welk woord ook alweer!?” (Deel 1/2)

16 apr 2018
Marcel van Elsacker

Marcel van Elsacker


Wachtwoorden. Een geheime “code” om te laten zien dat jij, jij bent tijdens het aanmelden. Een code die jij alleen maar weet en herkent, toch? We zijn allemaal bekend met de noodzaak hiervan; de ongemakken en soms ook heuse wachtwoord-stress.

Wachtwoorden  – “wacht; welk woord ook alweer!?” (Deel 1/2)

Allereerst; wat is een wachtwoord? Een theorie uit de oudheid is dat het een woord is, dat je aan de “wacht” gaf bij b.v. een kasteel zodat hij kon verifiëren of je er wel in mocht. Dit betekent echter wel dat die “wacht” het woord kende dat er nodig was om binnen te komen. Logisch, zou je denken. Ongetwijfeld zal er toen ook al geprobeerd zijn om dat wachtwoord te ontfutselen, doorgaans d.m.v. geweld of omkoping.

De digitale vormen van geweld en omkoping komen nu ook voor, bijna letterlijk zelfs. Het heeft geen zin om een zwaard op je pc te richten tot het wachtwoord eruit valt natuurlijk, maar een server of pc digitaal bedreigen en aanvallen om deze wachtwoorden te verkrijgen gebeurt dagelijks. Ook is het veel voorgekomen dat een pc of server gegijzeld wordt. Er wordt dan een wachtwoord (sleutel) verzonnen die je voor veel geld mag kopen. Je geeft dus de “wacht” geld om weer bij je eigen (!) data te mogen; om je eigen kasteel in te komen.

In de 21e eeuw is identiteitsdiefstal een groot probleem. Wij als mens stoppen de meest gevoelige informatie tegenwoordig in een computer of cloud dienst, om deze vervolgens met de geboortedatum van ons kroost en hun voornaam “veilig” te beschermen. Vaak wordt dit wachtwoord dan ook nog herbruikt; je kunt met hetzelfde wachtwoord meerdere of zelfs alle digitale kastelen in. Wel zo makkelijk voor de gebruiker, en dus ook voor degene die jouw identiteit en gegevens wil. Immers, als een wachtwoord bekend is, wordt dit op vele andere diensten losgelaten om te kijken of daar ook toegang is. Vaak is dit dan ook zo. Oeps; daar komt je nooit bestelde pakket van BURCHT.com ineens, met rekening!

Moeilijke wachtwoorden onthouden is geen optie, en dit gaat vaak ook niet goed. Wat gebeurt er in de praktijk namelijk met moeilijke wachtwoorden? Die worden opgeschreven, op een geeltje, en op het scherm geplakt of in de portemonnee bewaard. Dat is dus geen veilige plek.
Veel tijd gaat er ook verloren aan wachtwoordherstel.

En; wat is een moeilijk wachtwoord nu echt? Moeilijk betekent herkenbaar voor jou, maar niet te raden of te herleiden door anderen. De mentaliteit daarin is ook wel veranderd. Waar voorheen werd geopperd om elke 30 dagen een nieuw wachtwoord te kiezen, wordt nu gezegd dat een wachtwoord na 1 jaar bijna net zo veilig is als na 30 dagen, omdat het een term is die jij alleen kent en niet te herleiden of raden is door anderen. Immers, als je elke 30 dagen een nieuw wachtwoord moet bedenken gaat de creativiteit omlaag, en lijken ze dus heel erg op de vorigen. En dus nog steeds makkelijk te herleiden. Dan is een uniek wachtwoord na 1 jaar dus eigenlijk veiliger dan eindeloze iteraties op een eenvoudig wachtwoord, elke 30 dagen.

Kortom; voor alle sites een ander, uniek wachtwoord bedenken. En die onthouden! Maar; dat is toch geen doen zonder hulpmiddel? Klopt!

Wil je weten hoe je dit wel kunt organiseren? Vraag het Interpulse. Wij hebben ervaring met wachtwoordbeleid én een manier om deze veilig op te slaan, zodat je het niet hóeft te onthouden. Al je wachtwoorden altijd bij je, en toch niet diefstalgevoelig. Wij helpen je uit de stress.

.

Volgende keer; tweevoudige authenticatie.


Deel artikel



Tags

Marcel van Elsacker

Marcel van Elsacker

Marcel is een expert op het gebied van computerhardware en besturingssystemen. Met een frisse en nuchtere blik op IT deelt hij graag zijn kennis en inzichten.


Terug naar overzicht


Updates

Verlies je goede medewerkers niet aan een modernere concurrent

Millenials stellen steeds hogere eisen aan werkgevers. Is je ICT niet up to date? Vergeet het dan maar. In dit artikel laten we je zien hoe je voldoet aan de eisen van vandaag. Hoe je kunt werken met de Modern Workplace en hoe dat ervoor zorgt dat mensen productiever en efficiënter kunnen (samen)werken.

Hoe veilig is jouw webapplicatie? 7 eisen die je moet toepassen

De beveiliging van webapplicaties heeft helaas niet altijd de hoogste prioriteit, maar is nu echt een MUST geworden! Bevat de applicatie persoonsgegevens, dan ben je mogelijk in overtreding als de applicatie onvoldoende beveiligd is… Mocht er een datalek optreden, dan ben jij als eigenaar van de gegevens verantwoordelijk. De gevolgen kunnen groot zijn, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van mogelijke reputatieschade.

Hoe combineer je de AVG met de Cloud?

De AVG: ‘Hiep Hoera!’ voor de bescherming van persoonlijke gegevens, maar ook ‘HELP!’ voor de gevolgen voor veel organisaties. Want hoe pas je je infrastructuur en rechtenstructuur goed aan? En als je dat eenmaal voor elkaar hebt, hoe hou je de boel dan continu veilig en up-to-date?

Zomerstop? Welnee: doorpakken!

De zomervakanties zijn begonnen, terwijl het zuiden van Nederland al richting de zon gaat en de andere regio’s zich ook opmaken voor een periode van ontspanning en vertier, begint het zakelijke laagseizoen. Tenminste, dat zou je zeggen.

Minder mail, productievere teams

Met je eerste kop koffie in de hand open je ’s ochtends goedgemutst je inbox. Maar al voor je klaar bent met het ordenen en afhandelen van al die belangrijke, en nog veel meer onbelangrijke e-mail berichten, ben je toe aan je vijfde bak koffie en is je vrolijke muts ingeruild voor een bokkenpruik. Je wordt er gek van: al die e-mail!

Prototyping: Kwalitatieve doelgerichte App in minder ontwikkeltijd

"Fail faster to succeed sooner". Het klinkt gek, maar is waar prototyping om draait. Je wilt z.s.m. zien wat wel en wat niet werkt binnen een interface. In een proces zonder prototyping is vaak te zien dat fouten in de user interface pas zichtbaar worden tijdens de ontwikkelfase. In dit stadium ben je te laat. Aanpassingen kosten dan al veel meer tijd en moeite. Tijdens een prototyping fase kan je de fouten en onduidelijkheden uit een interface halen nog voordat er gestart is met vormgeven en technische ontwikkeling. Meer kwaliteit, minder kosten!

Avonturen in de ICT

In 2000 begon een stel jonge whizzkids in een klein kamertje een eigen bedrijf. Na 18 jaar is Interpulse uitgegroeid tot een bloeiend ICT-bedrijf met klanten door heel Nederland. Jaren waarin we keihard aan de weg timmerden, heel veel avonturen beleefden, en nog meer kennis hebben verzameld.

Samen de klant op reis sturen

We hebben bij Interpulse het voorrecht om de ICT te mogen verzorgen bij allerlei soorten organisaties, van klein tot groot. Het is leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij bijzondere bedrijven, de Treinreiswinkel is er daar zeker één van!

Wij laten vanaf nu beter zien wat wij doen!

Elles & Hellen levert zeer creatieve concepten voor uiteenlopende klanten. Dit doen zijn met een team van ervaren professionals. Het advies van Interpulse: laat dit zien! Resultaat van het Design-traject is een website waar de presentatie van hun werk centraal staat.

Wat is de Next Big Thing online?

Is het een hype of gaat dit het écht worden, bij veel populaire termen worden daar vraagtekens gezet, maar is dat wel terecht? Denk aan Kunstmatige intelligentie, Blockchain en Machine Learning. Tijdens het festival The Next Web in Amsterdam mochten een aantal Interpulse collega's eind mei horen wat er nu en in de toekomst speelt op het technologische speelveld.