Prototyping: Kwalitatieve doelgerichte App in minder ontwikkeltijd
Fail faster to succeed sooner. Het klinkt gek, maar is waar prototyping om draait. Je wilt z.s.m. zien wat wel en wat niet werkt binnen een interface. In een proces zonder prototyping is vaak te zien dat fouten in de user interface pas zichtbaar worden tijdens de ontwikkelfase. In dit stadium ben je te laat. Aanpassingen kosten dan al veel meer tijd en moeite. Tijdens een prototyping fase kan je de fouten en onduidelijkheden uit een interface halen nog voordat er gestart is met vormgeven en technische ontwikkeling. Meer kwaliteit, minder kosten!
Voordat je begint met het ontwikkelen van een prototype van website of applicatie is het belangrijk duidelijk te hebben wat de ‘user needs’ en ‘site objectives’ zijn. Wat wil de gebruiker met de website of applicatie bereiken (user needs) en wat zijn de doelen gesteld door de opdrachtgever (site objectives).
De functionele en technische eisen beschrijven voornamelijk wat we willen bereiken, maar geven geen inzicht in hoe we dit gaan bereiken. Een App moet helder zijn voor de gebruiker. De gebruiker moet zijn uit te voeren taak snel en fijn kunnen uitvoeren. Daarnaast moeten de doelstellingen altijd een prominente rol spelen. De indeling van de interface is dus van groot belang. De interactie vindt juist hier plaats, dus hier moeten de zaken ook goed in beeld gebracht worden. Om dit goed te begeleiden worden er zogenaamde wireframes ontwikkeld. Wireframes zijn de bouwtekeningen van een website of applicatie, een schematische weergave van de interface.
Het draait bij wireframes voornamelijk om de plaatsing van elementen in het scherm, zonder dat esthetiek een rol speelt. Hierdoor is het eenvoudig om verschillende indelingen te proberen en te testen, zonder dat de complete vormgeving steeds herzien hoef te worden. Op deze manier kan er in een vroeg stadium zichtbaar worden of er functionaliteit en/of content mist. Het zien van de elementen op het scherm stelt de opdrachtgever en eventueel ook een gebruikersgroep in staat interactie uit te voeren met het scherm. Let op: er is nu dus nog geen scherm opgemaakt of letter geprogrammeerd.
De tijd die besteed is aan het ontwikkelen van het protoype/wireframes wordt tijdens de ontwikkelfase terugverdiend. Ontwikkelaars weten precies wat er gebouwd moet gaan worden, hoe de elementen zich moeten gedragen en waar ze op het scherm geplaatst moeten worden. Het gevolg is dat de geprogrammeerde code veel minder vaak hoeft te worden aangepast . Ook een vormgever weet precies wat er ontworpen moet worden en kan zich volledig focussen op de esthetiek van de applicatie. Op deze manier blijft de gebruikersvriendelijkheid van de applicatie gewaarborgd, vorm gaat dan immers niet voor functionaliteit.
Kortom: het ontwikkelen van een goed prototype vooraf, verhoogd de kwaliteit van een applicatie en zorgt voor een effectief en efficiënt ontwikkelingtraject.
Interpulse zet prototyping in binnen diverse (agile) projecten. Wij kijken graag naar wat bij jouw organisatie / oplossing past. Bespreek met ons de mogelijkheden om tot het beste resultaat te komen.