Vergeet deze IT-investeringen niet in je begroting van 2025
Het jaar 2025 staat voor de deur. Je begroting is al bijna klaar. Waar moet komend jaar geld naar toe en waar kan bezuinigd worden en hoe doet de omzet het per bedrijfsactiviteit. Jaarlijks een belangrijk moment wat richting geeft aan het bedrijf en je medewerkers.
Ook op IT-vlak is het goed om prioriteiten te bepalen en rekening te houden met marktontwikkelingen. In dit artikel geef ik enkele tips waar je rekening mee kan houden in je begroting op het gebied van cyberweerbaarheid, software, je website en mogelijk tijdbesparende taken.
Werken aan je digitale weerbaarheid
2025 staat in het teken van stappen nemen op het gebied van cybersecurity. Waarom zou je moeten werken aan je cyberweerbaarheid?
Toename cyberaanvallen
Cybercrime neemt jaarlijks toe met maar liefst 35%. Dit betekent dat de dreiging voor bedrijven steeds groter wordt, met een toename van het aantal aanvallen en de gevolgen.
Iedereen is kwetsbaar
Het is eigenlijk niet de vraag of je te maken krijgt met cybercriminaliteit, maar wanneer. Neem de juiste maatregelen, het is jouw verantwoordelijkheid.
Voorkomen beter dan genezen
Het is niet de vraag of je te maken krijgt met cyberaanvallen, maar wanneer. Als het dan gebeurt ben je met Interpulse goed voorbereid.
Voorkom schade
Cyberaanvallen zoals ransomware kunnen ervoor zorgen dat bedrijven grote sommen geld moeten betalen om toegang tot hun eigen systemen terug te krijgen. Daarnaast kunnen bedrijven inkomsten mislopen door downtime en herstelkosten na een aanval.
Bescherm (klant)gegevens
MKB-bedrijven hebben vaak toegang tot gevoelige klantgegevens, zoals persoonlijke informatie, betaalgegevens of medische dossiers. Het verlies (datalekken) of de diefstal van deze gegevens kan leiden tot verlies van vertrouwen, reputatieschade, en mogelijke juridische stappen.
Naleving wet- en regelgeving
Werken aan cyberweerbaarheid is essentieel om te voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door maatregelen te nemen neem je verantwoordelijkheid en bescherm je de gegevens.
Weet je niet hoe of waar je moet beginnen?
Interpulse helpt je graag, neem contact op – in 2025 of start gewoon nu al.
Weg met die saaie terugkerende taken
Wil je tijd besparen en je tijd besteden aan leuke dingen? Ga dan even na welke taken je periodiek uitvoert die eigenlijk geautomatiseerd kunnen worden. Er zijn diverse tools op de markt die dit voor je kunnen doen of met een eenvoudige API-koppeling gerealiseerd kunnen worden. Microsoft heeft bijvoorbeeld Automate waarmee je processen kan automatiseren én vergeet de kracht van AI niet.
Voorbeelden:
- Verwerk je aanvragen (voor wat dan ook) op een slimme manier en geef hier automatisch vervolg aan.
- Monitor je sociale kanalen en stuur deze slim aan.
- Plaats wekelijks automatisch een bericht in je Teams kanaal met een reminder aan je medewerkers om de projecturen te registreren.
- Combineer data uit verschillende bronnen tot één mooi overzicht.
Is er geen tool beschikbaar voor de taak die je uitvoert, wellicht kan een maatwerk software oplossing je helpen.
Investeer in je website
Voor veel organisaties is de website het belangrijkste verkoopkanaal, hier krijgt de potentiële klant de eerste indruk en zal een eerste oordeel vellen. Zal ik ze bellen of toch nog even verder kijken…. Ook daarom is het verstandig om continu bezig te zijn met je website.
Een veilige website is niet vanzelfsprekend
Zorg ervoor dat je Content Management Systeem (CMS) up-to-date is. Veel websites worden gehackt doordat de website niet up-to-date is, met mogelijk een datalek tot gevolg. Dit kan reputatieschade opleveren. Maak een afspraak met je web bureau zodat je website altijd veilig is door deze regelmatig te updaten.
Interpulse levert standaard periodieke securityscans voor de websites die wij in beheer hebben. Ook is het up-to-date houden van het CMS-systeem, zoals WordPress inbegrepen. Dit ontzorgt je!
Zorg dat je toegankelijk bent
Meer dan 2.5 miljoen Nederlanders hebben een of meerdere beperkingen, zoals blind, slechtziend of kleurenblind, maar ook motorisch beperkt. Ieder mens heeft het recht om gelijk te leven als ieder ander. Gebruikmaken van de mogelijkheden die het internet, computers en smartphones ons bieden hoort daar natuurlijk bij. Juist daarom is het belangrijk dat digitale toepassingen toegankelijk zijn voor iedereen.
Controleer daarom in het nieuwe jaar of je website of ontwikkelde applicatie toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Dit kan met een quickscan al duidelijk worden. Investeer daarnaast in het toegankelijk maken van je digitale toepassing.
Interpulse heeft een quickscan toegankelijkheid ontwikkeld waarmee de toegankelijkheid goed in kaart gebracht kan worden.
Zoekmachineoptimalisatie is een continu proces
Een website wordt niet vanzelf beter vindbaar in de zoekmachines. Je moet hier eigenlijk wekelijks tijd aan (laten) besteden. Schrijf goede webteksten, blogs en optimaliseer je website op technisch gebied. Google zit niet stil, dus de richtlijnen veranderen regelmatig. Je kan echter beter gevonden worden in de zoekmachines met de juiste werkzaamheden. Wij kunnen je hier bij helpen.
Verbreed je online zichtbaarheid
Ben je al actief op sociale kanalen? Goed zo, maar gebruik je ook de kanalen die passen bij je doelgroep? Jongeren zitten nu veel op Tiktok, waarbij de 35 plusser weer meer actief is op Instagram.
Probeer verbonden te blijven met je potentiële klanten. Dit kan door sociale media, maar ook door de inzet van een mobiele app. Stuur een pushbericht bij ontwikkelingen en je hebt de aandacht. Daarnaast kan een mobiele app je proces ook verbeteren, maar daar schrijf ik een andere keer nog over.