Toegankelijkheid, sluit niemand uit!

 

In de openbare ruimte is het de normaalste zaak van de wereld dat deze voor iedereen toegankelijk is. Binnen gemeentehuizen en luchthaven zien we bijvoorbeeld speciale (trap)liften, invalide toiletten en aangepaste borden voor het wijzen van de weg. De digitale wereld is hier nog niet volledig op aangepast. Websites, webshops, applicaties etc. zijn lang niet voor iedereen even toegankelijk en dat terwijl er alleen in Nederland al 25% van de bevolking in meer of mindere mate een beperking heeft. Denk aan blindheid en slechtziendheid, doofheid en gehoorverlies, leerproblemen, cognitieve beperkingen, motorische beperkingen, overgevoeligheid voor licht etc.

 

Een grote doelgroep wordt dus niet goed bediend. Inzicht ontbreekt doordat dit bijvoorbeeld in de statistieken van Google Analytics (meten van bezoekersstatistieken) niet terug te vinden is en hierdoor lijkt het alsof het probleem niet bestaat. Er is nooit de juiste prioriteit en aandacht voor geweest,
totdat in 2019 (semi-)overheidsorganisaties verplicht zijn om te voldoen aan de WCAG 2.1 web richtlijnen (NOS schreef eerder dit artikel: Overheidsapps vaak onbruikbaar voor mensen met beperking: ‘Er moet een omslag komen’ ). Deze richtlijnen zijn speciaal opgesteld om ervoor te zorgen dat je website toegankelijk is voor iedereen. De richtlijnen zijn onderverdeeld in 4 categorieën namelijk: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust.

Waarneembaar
Hieronder vallen zaken zoals de aanwezigheid van: voldoende contrast tussen tekst en achtergrond, aanpasbaarheid tekstgrootte, duidelijke hiërarchie in de content, alternatieve tekstomschrijvingen bij afbeeldingen, goede leesbaarheid zijn door een screenreader (teksten kunnen goed worden voorgelezen). Dit zijn slechts enkel voorbeelden, er zijn nog veel meer aandachtspunten.

Bedienbaar
Dit gaat er in grote lijnen om dat je website naast bijvoorbeeld een muis ook volledig bedienbaar moet zijn via een toetsenbord. Om hieraan te voldoen zijn soms wat technische aanpassingen nodig. Probeer jouw website eens volledig met toetsenbord te bedienen en kijk of je echt overal kunt komen.

Begrijpelijk
Deze categorie gaat voornamelijk over de manier waarop de content gebracht wordt. Hier gaat het vooral om het feit dat de gebruiker weet wat hij/zij moet doen. Zorg voor heldere foutmeldingen en consistentie in de interacties.

 

Robuust
Dit stuk gaat voornamelijk over de opbouw van de code. Het gaat er hier om dat de code goed geschreven is zodat bijv. screenreaders en andere apparatuur de code/inhoud goed kunnen (voor)lezen. Dit is de meest technische categorie en de verantwoordelijkheid ligt voornamelijk bij de technische ontwikkelaar.

 

Als je geen (semi-)overheidsinstantie bent waarom zou je dan toch willen voldoen aan deze webrichtlijnen?

 

Ten eerste hebben we het over een doelgroep van 4 miljoen mensen, dat is een te grote doelgroep om links te laten liggen. Daarnaast profiteren ook al de andere gebruikers van de aanpassingen = WIN-WIN. Je voldoet aan de webrichtlijnenen en je website (of applicatie) is beter voor al je gebruikers.

 

Voorbeelden van WIN-WIN situaties
Volgens de richtlijnen ben je verplicht om een bepaald contrast te halen tussen tekst en achtergrond. Dit is gericht op slechtziende gebruikers, maar een gebruiker die midden in de zomer op een zonnig terras op zijn telefoon de website bekijkt zal hier ook blij mee zijn.

 

Voor mensen met trillende handen is het zaak dat het “klik”oppervlak niet te klein is. Maar voor iemand die in een rijdende auto zit is dit ook erg handig.

 

Het juist plaatsen van koppen en hiërarchie bepalen is niet alleen handig voor screenreaders, maar zorgt er ook voor dat Google je pagina(‘s) beter kan lezen. Dit kan weer resulteren in een betere vindbaarheid.

 

Zo zijn er tal van voorbeelden waarom deze richtlijnen niet alleen mensen met een beperking helpen, maar je website ook echt beter en meer vriendelijk in gebruikt maakt voor de complete doelgroep.

 

Wil je graag weten in hoeverre jouw website toegankelijk is? Neem contact op. Wij voeren een toegankelijkheidsscan uit en brengen de mogelijkheden in kaart.

 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.