Controleer eenvoudig de vitaliteit van je website met de gratis Google Search Console

 

Denk je dat je website helemaal top is…. Weet je het zeker? Controleer dan je website eens met de gratis Google Search Console Tool. Met deze online tool kan je fouten ontdekken, controleren of je website mobiel vriendelijk is en of pagina’s bijvoorbeeld (deels) uitgesloten zijn voor de zoekmachines.

 

Een website actueel houden is een uitdaging op zich…

 

Een website hebben is één ding, maar deze bijhouden vereist ook discipline. Het aanmaken van nieuws of blogberichten is vaak het eerste wat stopt bij toenemende drukte of andere prioriteiten. Behoorlijk zonde, want je laat de etalage aan de winkelstraat toch ook niet versloffen? Hier kan jezelf mee aan de slag en is eenvoudig op te lossen door tijd te investeren. Een website die je regelmatig bijwerkt scoort namelijk echt beter in de zoekmachines.

 

Maar de kans is groot dat er ook verbeteringen mogelijk zijn die je niet direct op het vizier hebt. Hier kan je eenvoudig achter komen door je website te controleren in de gratis Google Search Console.

 

Wat is de Google Search Console?

 

Een korte introductie over Google Search console is te zien in deze video van Google:

 

Wat kan ik allemaal in Google Search Console doen?

 

Krijg als eigenaar van de website eenvoudig inzicht in de status van je website door in Google Search console in te loggen. Op het overzicht is direct zichtbaar hoe de website presteert. Door de details te bekijken is zichtbaar hoeveel bezoeker er via de zoekmachine binnenkomen, hoe vaak de pagina getoond is aan bezoekers, welk percentage van de bezoekers doorklikt naar je website en wat de gemiddelde ranking is. Deze informatie zie je niet allemaal terug in Google Analytics.

 

Voorbeeld prestaties van de website:

 

Na inloggen krijg je direct een grafie te zien, net als onderstaand voorbeeld. Er zijn hier 565 klikken gedaan naar de website vanaf de zoekmachine Google. De pagina is bijna 3000 keer getoond aan de bezoekers. 18,9% van de bezoekers gaan ook daadwerkelijk naar je website toe. Op basis van de ingevoerde zoektermen scoort deze website een gemiddelde positie van 5,9 in de zoekmachine. Hoe dichter bij 1,0 hoe beter uiteraard (een gemiddelde van 5,9  is dus afhankelijk van de zoekterm en concurrentie niet heel verkeerd)!

 

Prestaties

 

Als je doorklikt naar het menu item PRESTATIES kan je meer gegevens bekijken, bijvoorbeeld hoeveel keer per dag je website getoond is aan bezoekers in Google, welke zoektermen gebruikt zijn, welke pagina’s getoond worden, uit welke landen de bezoekers komen en of ze dit op een mobiel, tablet of desktop hebben gezien. Reuze interessant en dit geeft inzichten waar je echt iets mee kan!

 

Daarnaast kan het zijn dat bepaalde pagina’s niet door de zoekmachine wordt getoond, dit wil je meestal niet. Daarom is het goed om de dekking van de website te controleren.

 

Voorbeeld dekking van de website:

 

Er zijn in dit voorbeeld geen fouten, zijn ze er wel, bekijk dan hoe je die op kan lossen.

 

Er zijn 129 geldige pagina’s gevonden, maar ook 298 pagina’s zijn er uitgesloten. Dit heeft vaak een reden, bijvoorbeeld door dubbele content of pagina’s die niet meer bestaan. Het is een goed idee om dit te controleren, maar zorg er vooral voor dat de fouten opgelost worden.

 

Dekking

 

Optimalisaties voor je website ontdekken

 

Wil je echt concrete acties, let dan nu goed op. Bij de optimalisaties worden hele gerichte verbeteringen vermeld die jezelf, of je webbureau kunnen verbeteren.

 

Optimalisaties

 

Laten we inzoomen op de mobiele bruikbaarheid:

 

Optimalisaties

 

Er zijn in dit voorbeeld 4 fouten gevonden (op mobiele apparaten):

 

    • Tekst te klein om te lezen

 

    • Viewport is niet correct ingesteld

 

    • Content breder dan het scherm

 

 

Als je vervolgens doorklikt kan je precies zien op welke pagina’s het probleem zich voordoet. Los het probleem op en de kans is groot dat dit een positief effect heeft op je positie in de zoekmachines.

 

Toegegeven, er zijn problemen die voor iedereen direct duidelijk zijn, maar er zullen ook problemen zijn die wat extra uitleg vereisen. Je kan de term opzoeken in Google of laat dit gerust aan ons weten, grote kans dat we het je wel uit kunnen leggen.

 

Start direct met inspecteren

 

Als je toegang hebt tot Google Analytics, heb je doorgaans ook toegang tot de Search Console. Start dus direct met de inspectie:

 

 

    • Stap 2: selecteer de juiste website (indien er meerdere websites gekoppeld zijn)

 

    • Stap 3: bekijk het overzicht
        • >> bekijk de prestaties in de zoekmachine

       

        • >> bekijk de dekking van je pagina’s

       

        • >> signaleer eventuele problemen en optimalisaties

       

       

 

 

Je hebt nu een beeld van de echte status van je website… valt het mee of is er werk aan de winkel?

 

Tip: stel hier je emailvoorkeuren in en krijg elke maand een nette email met nuttige gegevens van Google Search Console.

 

Conclusie

 

De online wereld veranderd vaak en snel. Bekijk daarom regelmatig de status van je website door Google Search Console te bekijken. Het is net als je auto, af en toe een beurt geven hoort erbij en op deze manier zorg je ervoor dat je website in goede conditie blijft.

 

Je kan uiteraard ook met je webbureau afspreken dat zij de controle regelmatig voor je doen en de eventuele problemen voor je tackelen.

 

Volgende stap: controleer de snelheid van je website via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.