LIFF: omschakelen naar online festival met behoud van festival ervaring

 

Deze 14 ½ editie van LIFF is anders dan andere jaren. Het 15 jarig jubileum van het festival vindt volgend jaar plaats, juist omdat de Coronacrisis een grote invloed heeft op de bezoekerseconomie. Dit verklaart de naam van deze editie van LIFF: Edition 14 ½. Je kunt je voorstellen dat de Coronacrisis uitdagingen met zich meebrengt. Vooraf is daar op in te spelen en dat heeft de organisatie van LIFF ook gedaan, samen met hun partners en sponsoren. Interpulse is al jaren sponsor van het festival en is ook dit jaar extra betrokken geweest vanwege de veelal ICT gerelateerde uitdagen.

 

Van deels online naar compleet online

 

LIFF heeft vanaf het de eerste editie een online programma gepresenteerd via de website. Je kunt via een blokkenschema, programmagids of een A tot Z lijst eenvoudig de filminformatie bekijken en zo samenstellen naar welke films je wilt en kunt gaan. Ook dit jaar is dit niet anders. Interpulse verzorgt dit jaarlijks, tot zover een normaal jaar.

 

Dit jaar is er in het programma naast de programmering in de diverse fysieke locaties (bioscopen, musea) ook een online programmering opgenomen. Net als voorgaande jaren kon men zich oriënteren, trailers bekijken en kaarten kopen (voor zowel offline als online films). Het online aanbod van films is dit jaar nieuw en verloopt via een streaming-dienst. Na aanschaf van een kaart is er een code beschikbaar gesteld waarmee men de film online kan bekijken. Wel op een bepaald moment en tijd, zodat het festivalgevoel blijft bestaan: samen een film kijken, met zijn allen, ook online.

 

Film kijken in de bioscoop

 

Op locatie een film kijken was tijden de eerste dagen van LIFF nog mogelijk met de toen geldende beperkingen. Een beperkt aantal bezoekers in de zaal met gereserveerde plaatsen en voldoende afstand tussen de plaatsen. Interpulse ontwikkelde voor deze situatie een mooi stukje techniek waarmee de vrijwilligers van LIFF in de praktijk geholpen worden. Per voorstelling is er een plattegrond beschikbaar van de zaal. Bezoekers zijn in staat een eigen stoel te reserveren en kunnen dit alleen doen conform de regelgeving en beschikbaarheid. Daarnaast kunnen de vrijwilligers de bezetting zien van de voorstelling. De vrijwilligers kunnen dus heel effectief de zaal schoonmaken rondom de bezette plaatsen. Dit helpt enorm en is efficiënt en hygiënisch. Doelgericht desinfecteren van de stoelen is mogelijk, zonder dat men onnodig alle stoelen in de gehele zaal moet desinfecteren. Voor de start van de film is er tijdens het LIFF altijd een dashboard te zien (Wij noemenb dit een LiveWall), waarop andere films worden gepresenteerd met de speelmomenten. Hier is ook aandacht voor de tussenstanden van de American Indien competition. Een cijfer op basis van stemmen gegeven door bezoekers bij het verlaten van de zaal (. In dit blog over de stemmen App kan je daar alles over lezen).

 

Persconferentie: bioscopen dicht

 

Halverwege het festival was het klaar. Geen bezoekers meer mogelijk op locatie. Gelukkig is er vooraf goed ingespeeld of de situatie en is het festival geheel online doorgegaan. Halverwege het festival heeft Interpulse LIFF bij kunnen staan om dit mogelijk te maken, denk aan de programmering en verkoop via de website en het mogelijk maken van het thuis kunnen stemmen en beoordelen van de film. Stemmen was normaal mogelijk bij het verlaten van de zaal. Vrijwilligers staan daar met een tablet klaar om iedere bezoeker een waardering te laten geven. Dit is nu thuis mogelijk gemaakt, zodat ook de diverse ranglijsten getoond kunnen worden en er ook gewoon American Indie Competion mogelijk is geweest.

 

LIFF portal

 

Naast de stemmen App, LiveWall op het grote scherm, website gekoppeld aan de backoffice met programmering en het reserveren van stoelen is er ook nog het LIFF portal. Binnen dit portal zijn jouw gekochte kaartjes digitaal in te zien en zijn ook de voorstellingen te zien waar je al naartoe bent geweest. Je kunt zo altijd terugkijken welke films je gezien hebt en waar je nog heen moet. Dit portal zorgt ervoor dat je altijd jouw kaartjes en/of strippenkaart paraat hebt en toegang hebt tot jouw voorstelling.

 

Mijn

 

Digitale Ondernemersdag071 – 26 november terugkijken

 

De bezoekerseconomie staat onder druk door de maatregelen rondom het coronavirus. Organisaties die afhankelijk zijn van bezoekers schakelden daarom razendsnel om naar een online editie of aanbod. In de uitzending twee mooie voorbeelden. Te gast zijn Alexander Mouret van het Leiden International Film Festival en Amito Haarhuis van museum Boerhaave. Interressant als je meer wilt weten over de editie van LIFF dit jaar en hoe er dit jaar een visie gevormd is en razendsnel is ingespeeld op de ontwikkelingen. Alemeen directeur van Interpulse, Martijn van Pelt is tijdens deze uitzending deel van het expertpanel en laat ook zijn licht schijnen op de situatie.

 

 

 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.