‘We dragen graag ons steentje bij aan de groei van het festival’

 

Dit najaar vindt de 18e editie plaats van het Leiden International Film Festival, één van de belangrijkste filmfestivals van Nederland. Interpulse is al jarenlang de ICT-partner van LIFF. In dit artikel vertellen Annika Provily, PR-coördinator bij het LIFF, en John Zee, Project Manager Web Development bij Interpulse, over het succes van hun samenwerking.

 

Annika

 

Leiden International Film Festival in het kort

 

Annika: ‘Leiden International Film Festival is één van de belangrijkste festivals van Nederland met films van over de hele wereld, van arthouse tot blockbuster en alles daar tussenin. Veel van onze films hebben nog niet in de bioscoop gedraaid. Dat, in combinatie met de vaak bijzondere locaties waarop de films worden vertoond, maakt het LIFF tot een echte belevenis. Dit jaar vindt alweer de 18e editie plaats, van 26 oktober tot en met 5 november 2023. Behalve de activiteiten in het najaar, organiseert LIFF van 8 tot en met 10 juni 2023 de LIFF Summer Special: drie avonden openluchtvertoningen op het historische Pieterskerkplein. We werken samen met het Scholieren Filmfestival Leiden en daarnaast hebben we nog de LIFF Limited Editions, eenmalige vertoningen van een aantal van de films uit ons programma, gekoppeld aan een gastkunstenaar en -kunstcollectief.’

 

We worden er dan ook heel blij van als we onze kennis en ervaring in kunnen zetten om iets voor de stad te betekenen.

 

ICT-dienstverlener met een Leids hart

 

John: ‘Interpulse is een ICT-dienstverlener met een Leids hart. We worden er dan ook heel blij van als we onze kennis en ervaring in kunnen zetten om iets voor de stad te betekenen. Onze samenwerking met het LIFF kreeg al vorm toen het nog maar een klein evenement was. Met het bouwen van de website als verkoopkanaal en communicatiemiddel dragen we ons steentje bij aan de groei van het festival.’

 

Elk jaar een unieke vormgeving

 

Annika: ‘Als PR-coördinator heb ik, samen met mijn collega Cedric Muyres, contact met Interpulse over de website. Elk jaar geeft ons ontwerpbureau het festival weer een unieke vormgeving. Die campagne vertaalt zich naar offline uitingen, zoals een programmaboekje en posters door de hele stad, maar ook de website moet daarop worden aangepast. Dat doet Interpulse voor ons. Daarnaast zorgt hun team dat de programmering van het festival juist wordt weergegeven op de website en dat de webshop goed functioneert.’

 

Het festival groeit nog steeds, qua naamsbekendheid, maar ook wat betreft het aantal bezoekers

 

Complex geheel

 

‘De website en de webshop, daar zijn we best trots op’, zegt John. ‘Het programma van het LIFF is heel uitgebreid, dat moet juist moet worden weergegeven. Bezoekers kunnen via een blokkenschema, programmagids of een a-tot-z-lijst de filminformatie bekijken en zo hun bezoek zelf samenstellen. Daarnaast moet de hele programmering goed synchroniseren met het ticketingsysteem dat aan de webshop is gekoppeld. Alle verschillende voorstellingen, locaties, kaarttypes, strippenkaarten en kortingscodes maken het een aardig complex geheel.’

 

Stemmen-app

 

Annika: ‘Interpulse heeft inmiddels ook een stemmen-app voor ons ontwikkeld. Toen ik acht jaar geleden als vrijwilliger begon bij het LIFF, lieten we bezoekers hun stem uitbrengen op papier. Zat ik eindeloos papieren blaadjes te tellen. Nu staan onze vrijwilligers na afloop van elke film bij de uitgang met tablets waarop de stemmen-app staat, door Interpulse beschikbaar gesteld –. Bezoekers kunnen met één klik aangeven hoe ze de film waarderen, variërend van slecht tot uitmuntend. Die feedback gebruiken we weer voor de diverse ranglijsten voor de publieksprijzen. De tussenstand tonen we live op de website en op de LiveWall voor de voorstelling. Zo heeft Interpulse alle elementen prachtig met elkaar geïntegreerd.’

 

In gala naar de opening

 

John: ‘Behalve dat het leuk is om bij te dragen aan zo’n mooi evenement in onze Sleutelstad, is het natuurlijk ook heel gaaf om zelf het LIFF te bezoeken. Elk jaar gaan we met een deel van ons team naar het feestelijke openingsgala. Dan gaan we naar Hoppezak, hét kledingverhuurbedrijf in Leiden, en dan laten we ons allemaal een strak galapak aanmeten. Een mooi moment om het team van LIFF en andere partners en sponsoren te ontmoeten.’ 

 

Jaarlijkse groei

 

‘Het festival groeit nog steeds, qua naamsbekendheid, maar ook wat betreft het aantal bezoekers’, concludeert Annika. ‘Ook in 2022 hebben we weer het bezoekersaantal van 2019 – het laatste live festival voor de coronaperiode – overtroffen. Onze gelikte website en goed functionerende webshop draagt daar natuurlijk enorm aan bij. Met dank aan Interpulse!’

 

Gedeelde roots

 

‘Het LIFF deelt haar Leidse roots met Interpulse, dat schept een band’, besluit John. ‘Onze teams weten hoe de zaken rollen in Leiden, dat maakt dat we heel makkelijk samenwerken. We kijken er naar uit om ook de komende jaren weer mooie dingen neer te zetten. De voorbereidingen voor dit seizoen zijn al in volle gang!’

 

Meer weten?

 

Werk je aan een mooi evenement in je stad en zoek je een ICT-partner die je helpt jaarlijks het onderste uit de kan te halen op het gebied van technologie? Stuur dan een mailtje naar John Zee of bel naar 071 – 30 30 310. We leren je graag kennen.

 


    Meer weten?

    Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.